Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Subtil humor ska göra att fler får upp ögonen för Krisinformation.se

Publicerad: 15 Januari 2020, 09:27

MSB vill att allmänheten ska veta att de ska gå in på Krisinformation.se om det uppstår en kris. En kampanj från Le Bureau där krisscenarier målas upp i oväntade sammanhang ska öka kännedomen för sajten.


Ämnen i artikeln:

MSBLe Bureau

På Krisinformation.se kan allmänheten ta del av samlad information från svenska myndigheter, det kan exempelvis vara när det uppstår en kraftig storm eller att en smitta sprider sig som med svininfluensan 2009. Nu vill MSB öka kännedomen om sajten och göra det tydligare när man ska gå in på den.

Kampanjen utgår från MSB:s målsättning att alla bör känna till att Krisinformation.se finns.

– Genom kampanjen vill vi föra fram vårt budskap på ett rakt sätt utan att skrämmas. Vi utgår ifrån ett välfungerande Sverige men betonar samtidigt att saker kan hända. När det händer behöver var och en veta vad man ska göra, säger Jeanna Ullén, webbredaktör på Krisinformation.se i en kommentar.

Kampanjen består av tre filmer som utspelar sig på en tågperrong, en hiss och i ett väntrum. I alla filmer tar någon plötsligt till orda och målar upp ett krisscenario för de andra som väntar. Krisscenarierna kommer även att målas upp på utomhusenheter i storstäder.  

– Vi vill lyfta fram exempel på saker som faktiskt kan hända och få fart på människors föreställningsförmåga. Vi lindar in det med en nedtonad humor om hur vi beter oss när främmande människor plötsligt börjar prata med oss och ställer oss mot väggen, säger Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director på Le Bureau.

Filmerna är framtagna av Film De Liberté och regissören Gustav Egerstedt. Fotograf till utomhusenheterna är Bisse Bengtsson på Agent Molly.




Arbetsgrupp på Le Bureau. 

Amanda Bermheden, Projektledare. 

Ulrika Andrinsson, Produktionsledare. 

Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director och Art Director

Marcus Lundvall, Art Director. 

Hjalmar Delehag, Copywriter. 

Claes Kjellström, Copywriter. 

Mimmi Ericsson, Originalare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

MSBLe Bureau

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.