Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Supportrar ska skriva berättelsen om fotboll i ny satsning från Svensk Elitfotboll

Publicerad: 22 juni 2022, 11:11

I boken ”Fotboll. På riktigt” kommer berättelser från svenska supportrar samlas in och delas. För Svensk Elitfotboll handlar projektet om att visa vad fotbollen är och ska vara. ”Allsvenskan och superettan är en folkrörelse som verkligen betyder något för miljontals supportrar”, säger varumärkeschefen.


Ämnen i artikeln:

Svensk ElitfotbollPack TrainIK StockholmNyheter

Svensk Elitfotboll vill samla in berättelser om fotbollen och allt som hör till, och ska i samarbete med alla klubbar i allsvenskan och superettan ge ut boken ”Fotboll. På riktigt.” Boken har samma namn som Svensk Elitfotbolls nya varumärkeslöfte, som man börjar arbeta med i samband med boken. Det blir också ett riktmärke för vad svensk elitfotboll ska vara och vad fotbollen betyder för folkrörelsen.

– Det är dags att manifestera att vi står för något helt annat. Vi är stolta över att allsvenskan och superettan är en folkrörelse som verkligen betyder något för miljontals supportrar. Att det finns en dröm om uppflyttning och en rädsla att åka ur. Att vi har föreningsdemokrati och inte sviker det som för oss är genuint och äkta, säger Calle Stjerna, varumärkeschef på Svensk Elitfotboll.

Sverige har ett system som kallas 51-procentsregeln, vilket innebär att sportklubbar är ägda av medlemmarna. Detta till skillnad från klubbar i exempelvis England eller Frankrike, som allt oftare köps upp av företag eller rika personer, som oligarker eller oljeshejker. 

Boken ska skrivas av supportrarna och medlemmarna. Man vill lyfta fram berättelser om känslorna och kärleken för sporten, för att sedan ge ut boken för försäljning i höst. Den som vill bidra med en berättelse har chansen att bli publicerad och få med sitt namn i boken.

– För att det här ska bli äkta så är det viktigt att det inte är vi, utan våra lags supportrar, som skriver boken. Det kan vara berättelser om gemenskapen i att gå på match med någon speciell. Om glädjen eller ångesten när laget vunnit eller förlorat. Om den passionerade känslan i att sjunga sig hes eller hur härligt det är att hälsa på eldsjälarna som alltid jobbar på arenan. Helt enkelt en bok som manifesterar kärleken till vår fotboll, säger Calle Stjerna.

Varumärkeslöftet har arbetats fram tillsammans med de 32 medlemsklubbarna samt med byråerna Pack Train, IK Stockholm samt med Svensk Elitfotbolls inhousebyrå Dagny.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.