söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Svanen vill göra det enklare att leva hållbart – lanserar verbet ”svana” med Brita Zackari

Publicerad: 27 januari 2020, 13:03

Brita Zackari och Svanens vd Ragnar Unge.

Svanenmärkt rullar ut en rikstäckande kampanj tillsammans med The Amazing Society. Kommunikationens positiva ingång till klimatfrågan ska kontrastera till känslan av skam som präglar många konsumenter.

Ämnen i artikeln:

The Amazing SocietySvanenKampanjPR-kampanjReklamkampanjHållbarhet

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


FN:s handlingsplan för hållbar utveckling Agenda 2030 med 17 mål sätter press på konsumenter och företag att bidra till den globala omställningen. Inte sällan förknippas frågan om hållbarhet och klimat med skuld och skam. Svanen inleder 2020 med att lansera ett nytt verb, att svana, för att göra hållbara handlingar till något lustfyllt – i vardagslivet.

Svana samlar alla positiva handlingar, små och stora i kontrast till samtidens skammande. Att svana blir därför ett nytt hoppfullt sätt att kommunicera.

För ett och ett halv år sedan valde Svanens marknads- och kommunikationschef Christian Quarles att inleda ett samarbete med The Amazing Society. Den stora kampanjsatsningen, med målet att inspirera konsumenter till ett mer hållbart liv, lanseras utomhus, i digitala kanaler, på sociala medier och med ett rörligt format med Brita Zackari. Innehållet kretsar kring att programledaren, influencern och den tidigare copywritern (på bland annat McCann) ska få människor att ”svana” och därmed sätta ett nytt verb.

Enheterna som lanseras i dag ska ses som en förkampanj. 

– Undersökningar visar att konsumenter i allt högre utsträckning vill leva hållbart, men känner sig vilsna och förvirrade av alla olika miljömärkningar som dykt upp på senare år. Kampanjen ska ta fasta på det här behovet av vägledning och göra det enklare att hitta rätt i hyllan och bland hållbara produkter. Det handlar om att på ett begripligt sätt visa hur man gör hållbara val i vardagen, säger Christina Knight creative director på Amazing Society till Resumé.

Svanen har i dag en kännedom på 97 procent, inte lika många känner till vad Svanen-märkningen egentligen innebär. Kommunikationsinsatsen ska bidra till att öka relevansen och skapa momentum i tider där hållbarhet ligger högt upp i konsumentens medvetande. Samtidigt som fler producenter ska övertygas om att haka på tåget som licenstagare. 11 företagare är med i kampanjen inledningsvis. Varumärkena betalar för att få sin andel av exponering.

– När efterfrågan ökar, vilket den gör eftersom människor vill leva mer hållbara liv. Då finns det också ett utrymme för producenter att leverera på den efterfrågan. Det har varit centralt i både vårt strategiska och kommunikativa arbete, att tillfredsställa både producenten och konsumenten, säger Christian Quarles.

Kampanjens inspirerande budskap och positiva tonalitet kontrasterar mot kampanjen ”Rädda Världen” som varumärket lanserade för några år sedan, kommunikationen som bar ett dystopiskt budskap och var den största utomhuskampanjen någonsin i Sverige.

– Den redaktionella miljön och omvärlden såg inte likadan ut 2015 som den gör i dag. I dag har miljöproblemet accelererat och det fanns ingen Donald Trump. ”Rädda Världen”- kampanjen gjorde ett väldigt bra jobb då, men hade försvunnit i bruset i dag. Det hade varit ett alarmerande budskap bland alla andra, säger Christian Quarles.

– Det enklaste sättet att skapa förändring med kommunikation i hållbarhetsfrågor är att få igång ett samtal mellan människor; ett samtal som inte handlar om skuld och skam, utan snarare om glädje och stolthet. Verbet ”att svana” möjliggör det genom att beskriva alla hållbara handlingar i vardagen, från att panta till att ta bussen istället för bilen till jobbet, säger Christina Knight.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp/Svanen

Miljömärkning Svanen

Ragnar Unge - VD

Christian Quarles van Ufford - Marknads- & Kommunikationschef

Uta Hönemann - Projektledare

Cecilia Wilhelmsson - Content Manager

Elsa Levinson - Projektledare B2B

Anna Norberg - Pressansvarig

The Amazing Society:

Markus Björk - Projektledare

Bill Hall/Caroline Chalmers/Susanna Hillborg - Produktionsledare

Henrik Jansson - Planner

Christina Knight - Creative Director

Jessica Pope - Art Director

David Lie - Copywriter

Mikael Finér - Art Director/Designer

Andreas Johansson - Final Art

Sara Peterson/Josefin Günther - Content Specialister

Robin Hallgren - Media Strateg

Viktor Johnsson/Ottman Grönberg - Media specialister

Albin Händig - Fotograf

 

Produktionsbolag NewNew:

Brita Zackari - Influencer

Tilde Franzén/Ysabel Knyphausen - Exec. producenter

Konrad Patocs - Produktionsledare

Sara Haag - Regissör

Lucia Haag - Regi ass

Red pipe- Ljud

August Sandström - DOP

Peter Wendin - Klippare


Obeya:

Maria Hazard - PR-strateg

Canan Yasar - PR-strateg

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev