Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svensk animationsstudio del i Libresse globala kampanj – levandegör livmödrar

Publicerad: 7 Juli 2020, 07:12

I #wombstories lyfter Libresse och Bodyform kvinnors berättelser om sina kroppar. AMV BBDO, Framestore och regissören Nisha Ganatra valde ut svenska animationsstudion Soja och animatören Salla Lehmus som en av sex animatörer från hela världen.


Ämnen i artikeln:

Libresse

Under de senaste åren har hygienjätten Libresse gjort flera uppmärksammade kampanjer och imitativ för att hylla den kvinnliga kroppen. Under den senaste internationella tävlingssäsongen blev ”Viva la Vulva”, framtagen i samarbete med  BBDO London världens näst mest prisade kampanj efter Burger Kings ”The Whooper Detour” (FCB New York). ”Blood normal” är ett annat exempel på varumärkets initiativ för att bryta tabun.

Libresse  senaste kampanj #wombstories tar avstamp i en undersökning kring kvinnlig hälsa som varumärket har genomfört som visar att många kvinnor upplever att samhället vill tysta ner deras upplevelser av exempelvis endometrios, klimakteriet eller fertilitetsfrågor. Med kampanjen vill Libresse ”bryta tystnadskulturen” då två av fem (40 procent) uppger att deras mentala välbefinnande påverkas negativt till följd av att de inte kan dela sina erfarenheter öppet.

I #wombstories skildrar Essityägda Libresse berättelser om kvinnohälsorelaterade ämnen som infertilitet, smärta, missfall och klimakterium och samtidigt skapas ett forum där kvinnor kan att dela sina upplevelser.

– Med #wombstories vill vi en gång för alla bryta tabut kring den vackra, ibland brutala, mänskliga sidan av biologin och fysiologin som kvinnor upplever varje dag. Vi lever in i kvinnors kroppar och känslor för att verkligen kunna representera deras upplevelser – upplevelser som idag ignoreras, förbises och förnekas, säger Jenny Smith, Marketing Manager på Libresse Norden i en kommentar. 

I filmerna för #wombstories har Libresse arbetat med Golden Globe-vinnande och Emmy-nominerade regissören, författaren och producenten Nisha Ganatra

#wombstories är en global kampanj som består huvudsakligen av filmer och berättelser som kommer sändas i digitala kanaler med start i augusti. Filmen innehåller flera animerade element som levandegör livmödrar och kvinnors berättelser varvat med livetagningar.

Den svenska animationstudion Soja och animatören Salla Lehmus valdes ut som en av sex animatörer från hela världen.

– Jag blev så himla peppad av att vara en del av kampanjen, de här berättelserna behöver berättas mer ofta och mer öppet, säger Salla Lehmus på Soja.

Soja är en animationsstudio i Stockholm och Göteborg som är nischade gentemot uppdragsgivare som gör världen lite bättre. Förutom kommersiella uppdrag utvecklar och producerar de även film och tv.

– Ett projekt som både utnyttjar animationens möjligheter för att berätta på nya sätt och dessutom berättar om något viktigt, mer handen i handsken än så blir det inte för oss, säger Sojas creative director Sofie Edvardsson.

 

Arbetsgrupp

Kund: Libresse/Bodyform

Byrå: AMV BBDO/Framestore

Regi: Nisha Ganatra

Team Soja:

AD, illustration & animation: Salla Lehmus

Comp & motion design: Line Hagsand, Carl Johan Hasselrot

Producent: Simon Österhof

Creative Director: Sofie Edvardsson

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Libresse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.