Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svensk duo bakom Quibis påkostade kampanj

Publicerad: 15 April 2020, 12:45

Felix Karlsson och Tobias Lindborg.

Foto: Press

Nu lanseras Netflix-utmanaren Quibi, som slog på stora trumman redan under Super Bowl. Bakom den påkostade kampanjen står svenskarna Felix Karlsson och Tobias Lindborg.


Ämnen i artikeln:

BBHDroga 5

När du åker några stationer på tunnelbanan, inte har något sällskap under lunchen eller väntar på en vän. Quibi vill tävla om dagens tomma luckor med en ny streamingtjänst speciellt framtagen för mobilen. Namnet är en hopslagning av engelskans ”Quick bites”. 

Bakom tjänsten står filmbolagsmogulen Jeffrey Katzenberg och Ebays tidigare vd Meg Whitman

Att det är tunga namn bakom tjänsten blev tydligt inte minst i februari, då Quibi inledde en massiv reklamkampanj under Super Bowl. Också under Oscarsgalan visades fem reklamfilmer i tv-sändningens pauser. 

Bakom arbetet med kampanjen står bland andra de två svenska epitet Felix Karlsson och Tobias Lindborg, som i höstas lämnade reklambyrån Droga5 NY för att hjälpa BBH LA med Quibi. 

– Mobilen är idag viktigare än någonsin. 2019 spenderade genomsnittsanvändaren 80 minuter varje dag med att kolla videos på sin smartphone, samtidigt så tittar vi fortfarande på film och TV som om det vore 2010. Quibi ser en möjlighet i att erbjuda ett helt nytt sätt att konsumera innehåll, säger Tobias Lindborg i ett pressmeddelande. 

Det sista arbetet med kampanjen har gjorts hemifrån, eftersom både Quibi och BBH:s medarbetare sitter i karantän på grund av coronaviruset. 

– Vi hade inte med en global pandemi i vår lanseringsstrategi så när flertalet av våra idéer dog från sviterna av Corona behövde vi tänka om, och det snabbt. Vi visste att vi inte kunde göra något i den fysiska världen, så vi var tvungna att lista ut hur vi kunde skapa och genomföra digitala idéer som människor uppskattar trots det spända läget, säger Felix Karlsson.

På en vecka nådde appen 1,7 miljoner nedladdningar. 

LÄS MER: De lever reklamdrömmen på Manhattan – jobbar till halv två på natten 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBHDroga 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.