Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Svensk Fastighetsförmedling vill göra husdjursinredningen snygg

Publicerad: 16 juni 2021, 12:41

Fuskläder och slitna klätterställningar. Husdjursmöblerna har en del estetisk utvecklingspotential. Med sin nya kampanj vill Svensk Fastighetsförmedling lära fler att bygga mer tilltalande bon för sina husdjur.


Ämnen i artikeln:

Svensk FastighetsförmedlingPrime

Husdjur har varit en av pandemins stora trender. När Jordbruksverket i vintras jämförde antalet nyregistrerade hundar var de i december-januari närmare 30 procent fler än under samma period 19/20.

En annan pandemitrend är att allt fler lägger mer fokus på hur det ser ut hemma. I Svensk Fastighetsförmedlings nya kampanj, framtagen av Prime, möts de två trenderna. Fastighetsbolaget anser att de flesta husdjursmöbler är rätt fula. Det är ofta hundbäddar i fuskläder och hiskeliga klätterställningar för katter helt enkelt. I kampanjen utmanade de därför möbeltapetseraren och stylisten Mimmi Staaf och möbeldesignern Lisa Hilland att ta fram mer estetiskt tilltalande möbler. Uppdraget till profilerna, som båda är husdjursägare, var att ta fram något som kunderna kan göra hemma. Kampanjen är en del av Svensk Fastighetsförmedlings övergripande koncept Grand Tiny Designs som i sig är en spinoff på TV4-programmet Grand Designs. Tanken med konceptet är att hjälpa kunderna upptäcka vacker design för små ytor.

– Sen vi flyttade till landet har mina djur blivit mitt absolut största fokus, och i dessa tider tror jag även att det blivit så för många andra i och med att vi spenderar mer tid hemma, mer tid med våra husdjur och har kanske fått tid att förvekliga en dröm om en djurvän i familjen. Min katt Saffran älskar sitt nya utehus, hyllvägg och vilokorg som jag med enkla medel byggt själv. Att nu få dela med mig av mina DIY-guider och tips känns därför jättekul och jag hoppas verkligen mina idéer kan inspirera andra, säger Mimmi Staaf i ett pressmeddelande.

– Vi på Svensk Fastighetsförmedling kan idag se att hemmet har fått ökad betydelse, det är så mycket mer än bara en mat- och sovplats. Det är idag även en arbetsplats, en skola, ett hobbyrum, en semesterdestination. Samtidigt som många tillbringar allt mer tid i hemmet ser vi att allt fler har skaffat husdjur och att det innebär anpassningar av det hem man vårdar och förskönar. Därför ville vi undersöka om vi kunde hitta vägar som gjorde att både husdjur och människor kan trivas, att hundar och katter kan ha det så bra som möjligt utan att man måste tumma på designen, säger Jennie Skogsborn-Missuna, CXO på Svensk Fastighetsförmedling.

Bild 1/5  

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.