Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svenska artister hjälper Rädda Barnen att sprida budskap om psykisk hälsa

Publicerad: 30 april 2021, 09:18

Rädda Barnen belyser måendet på insidan den första kampanjen som görs i samarbete med Tim Bergling Foundation.


Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenB-reel

Psykisk ohälsa ökar bland unga och det är fortfarande en stor utmaning i att nå de som mår dåligt. Det är enligt Rädda Barnen utgångspunkten i den nya kampanjen ”Insidan är svår att se”, som görs i samarbete med Tim Bergling Foundation. 

Till sin hjälp har de en rad kända svenska artister som kommer att sprida budskapet ideellt. Bland andra Benjamin Ingrosso, Elliphant, Petter, Oscar Zia, Alesso, Felix Sandman, Sabina Ddumba, LOVA, Alesso, Måns Zelmerlöw, Cherrie, Loreen, Janice och Miriam Bryant är med i kampanjen. Under perioden kommer de att byta ut sina rörliga låtomslag på Spotify till förmån för Rädda Barnen. Det är enligt egen utsago den första gången som Spotifys funktion används på detta vis. 

Genom att byta ut sin ”canvas” på Spotify upplåter flera svenska artister utrymme för Rädda Barnens kampanj.

Foto: Press

– Kampanjen markerar starten på vårt långsiktiga samarbete med Tim Bergling Foundation som syftar till att skapa fler gemensamma mötesplatser för barn och unga, där kreativitet och inte minst musik är en viktig komponent. Vi vill att fler unga ska ges förutsättningar att må bra, utvecklas och känna glädje för livet, säger Caroline Thunved, kommunikations- och insamlingsansvarig på Rädda Barnen, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen är utvecklad tillsammans med B-Reel, som också gjort två nya reklamfilmer. Dessa kommer att synas i tv, utomhus och i sociala medier under en månads tid. 

– Vi ville hitta ett sätt att nå de unga direkt och valde därför ett sammanhang och ett orört nytt media där den unga målgruppen redan befinner sig, säger Maria Fridman, Art Director på B-Reel. 

Arbetsgrupp

Kund: Rädda Barnen

Caroline Thunved, kommunikations- och insamlingsansvarig

Tina Lindmarker, varumärkesansvarig

Eva Danofsky, interim marknadschef

Henny Moor, senior projektledare

Anne Thorngren, pressekreterare

 

Byrå: B-Reel

Maria Fridman, Art Director

Isaac Bonnier, Art Director

Rasmus Tsardakas Renhuldt, Copywriter

Andreas Godwin, Motion Designer

Peter Holtze, Junior Motion Designer

Jessica Carenfeldt, Freelance Designer

Andrea Dahlbäck, Strategist

Maja Beckman, Brand Director

Ewa Staël von Holstein, Brand Manager

 

Byråproducent: Peter Sarhammar, Always Frank

Musikansvarig: Rebecca Lidh Faijersson

Fotograf: Johan Wennerström

 

Produktionsbolag: Diktator

Simon Jung, Regissör 

Per Welén, Exekutiv Producent 

Samuel Hahn, Producent

 

PR-byrå: Wikberg & Frisk

 

Illustratörer:

Allen Laseter

Alva Skog

Dan Stankler

Laura Hodkin

Parallel Teeth

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenB-reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.