Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svenska dialekter ska marknadsföra Toyotas elhybrider

Publicerad: 24 Februari 2020, 12:27

Hela Sveriges Eldrift heter Toyotas nya kampanj framtagen av The&Partnership. Kampanjen använder sig av olika svenska dialekter för att framhäva att eldrift ska vara tillgänglig för alla.


Ämnen i artikeln:

Toyota

”Kåir biln pa ejl utn å lade han. Jämt tôligt å grônne på sladdera. Klydda ente.”

Så lyder Toyotas nya kampanj där bolaget väljer att framhäva olika dialekter i tal och text för att marknadsföra bolagets elhybrider. Syftet med kampanjen är att poängtera att oavsett var man bor eller var man är på väg någonstans, ska ha möjligheten av att köra på eldrift. 

– Att skriva och prata på dialekt blev ett sätt att få folk att haja till och ta till sig budskapet att du kan köra på el i hela avlånga Sverige utan krångel. Toyotas elhybrider är ett bra alternativ som passar alla, oavsett var man bor. Det var viktigt för oss att hitta ett kommunikationsutryck som funkade bra både i print, digitalt och radio så vi kunna ta till vara på både lokala och nationella målgruppsegment, skriver Timo Orre, creative director på The&Partnership i ett pressmeddelande.

Kampanjen belyser att den svenska infrastrukturen är begränsad i vissa län när det kommer till tillgängligheten av laddstolpar. Dessutom är elhybriden generellt ett billigare alternativ än elbilen. 

– I dagens Sverige där infrastrukturen för laddning inte finns tillgängligt överallt, och inte alla har råd med en elbil, så är elhybrider en smart lösning för de flesta, säger Jan Casserlöv, marknadschef på Toyota Sverige i ett pressmeddelande.

Elhybrid innebär att fordonet dels körs på traditionellt bränsle i form av diesel eller bensin i en förbränningsmotor, tillsammans med ett batteri som kontinuerligt laddas under färd. Kombinationen av en traditionell motor och ett batteripaket innebär att fordonets batteri inte laddar ur.

Lyssna på radiospotten och se Instastory-enheten nedan:

Arbetsgrupp

Kund: Jan Casserlöv och Cissi Forslund

Byrå: The&Partnership

Kundansvarig: Joachim Medalen

Projektledare: Jessica Stiller och Max Hansen

Planner: Leon Phang

CD: Timo Orre

Copywriter: Hanna Adelstål och Niklas Carelius

Art Director: Ellen Syrjälä

Original: Mattias Monastra

Digital produktion: Jonatan Lindahl

Media: Fredrik Petterson, Malin Malmström och Clara Axelsson

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Toyota

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.