Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svenska DO Black toppar Warcs lista över världens främsta hållbarhetskampanjer

Publicerad: 17 April 2020, 08:48

Foto: Pressbild

UPPDATERAD. Doconomy och DO Black, framtagen av svenska RBK, toppar årets upplaga av prestigefulla The Good Report. På listan rankar Warc och Act Responsible världens främsta hållbarhetskampanjer.


Ämnen i artikeln:

DoconomyWarcRBK

Varje år tar marknadsföringsinstitutet Warc tillsammans med organisationen Act Responsible fram ”The good report”, en rakning över världens bästa kampanjer och initiativ inom reklamvärlden med fokus på miljömässigt eller socialt ansvarstagande. Rankningen baseras på en kombination av hur kampanjerna presterat på Warcs Creative 100-lista och i Act Responsibles olika initiativ, bland annat ”Great ads for good exhibition”.

I år utvärderades sammanlagt 1 108 kampanjer producerade av 673 byråer på 76 marknader. 40 kampanjer kvalade slutligen in på den prestigefulla listan, och i topp ligger ingen mindre än DO Black för Doconomy, ett fintechbolag och ett betalkort som visar klimatpåverkan för olika inköp där kunderna kan välja att klimatkompensera. Kampanjen är framtagen av svenska byrån RBK, som på grund av coronakrisen gick i konkurs i dagarna.

LÄS MER: Doconomy lanserar kreditkort med koldioxidgräns – backas upp av FN

RBK listas också på fjärde plats över de byråer i världen som är bäst på att producera kampanjer med ett gott syfte, medan Doconomy hamnar på andra plats, efter Greenpeace, som bästa annonsör. 

Se hela listan här. 

DO Black och Doconomy har redan hyllats brett i reklamvärlden och vann Grand Prix i Cannes Lions i kategorin Creative ecommerce förra sommaren. Kampanjen har även plockat hem vinster i Eurobest och i Resumés egen tävling Månadens kampanj

– RBK och Doconomy har under två år slitit för att med innovation förändra hur konsumenter förstår sin påverkan. Att ta första platsen i The Good Report är ett kvitto på att Doconomy nu är bland de ledande inom att driva omställningen till en mer ansvarsfull ekonomi, säger Johan Pihl, executive creative director, i ett mejl till Resumé. 

 Mathias Wikström, executive creative director, kommenterar:

– Oerhört stolt över att vårt projekt för Doconomy visar vägen för vad branschen kan åstadkomma för varumärken i en ny ekonomi! Roligt så klart också att inte bara utses som bäst i Månadens kampanj i Resumé utan även utses som bäst kampanj i världen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

DoconomyWarcRBK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.