Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svenska freds satte pris på världsfreden – samlade in halv miljon

Publicerad: 27 Februari 2020, 10:08

Genom att konkretisera ett närmast abstrakt begrepp lyckades Svenska freds och Acne få donationerna att sätta fart.


Ämnen i artikeln:

Svenska fredsAcne

”Världsfred” är ett nästintill abstrakt begrepp, något som leder till att fredsorganisationer de senaste åren sett sina donationer minska. För att mota den utvecklingen och konkretisera både begreppet och vad det krävs för att nå dit samarbetade Svenska freds, The institute for economics and peace och Acne för att sätta en prislapp på målet. Enligt institutet så sänker varje dollar som investeras i fred i krigsdrabbade länder kostnaden för konflikten med 16 dollar. Med det i åtanke har Svenska freds kommit fram till att det skulle kosta 102 miljarder dollar att uppnå målet.

– Eller drygt 20 miljarder mindre än vad man har på kontot, om man heter Jeff Bezos, säger Rasmus Tsardakas Renhuldt, copywriter på Acne.

Siffran användes därefter i en kampanj där Svenska freds ville crowdfunda till världsfreden genom sajten kickstartworldpeace.com. Kampanjen med uppmaningar till donationer visades på bio, utomhus och i ett öppet brev i Expressen och Dagens industri riktat till den rikaste procenten. Totalt lyckades kampanjen samla in en halv miljon kronor.

– Genom att behandla freden till en fysisk produkt förvandlade vi målgruppen från givare (någon som ger för att vara snäll) till investerare (någon som köper för att vara smart). Det gick alltså från en ”god gärning” till ett logiskt beslut, vilket är ett grundläggande skifte, säger Matthew Hearle, senior planner på Acne.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Svenska Freds:

Agnes Hellström, ordförande

Karin Wall Härdfeldt, generalsekreterare

Linda Åkerström, ansvarig för nedrustningsfrågor

Samuel Gustafsson, projektledare marknadsföring

Caroline Leuhusen, insamlingsansvarig

Arbetsgrupp Acne:

Erik Bergqvist, Executive Creative Director

Rasmus Tsardakas Renhuldt, Copywriter

Matthew Hearle, Senior Planner

Natalie Pehar N’Doye, Account Director

Ellinor Olmarken, Account Manager

Julia Staberg, Account Manager

Patrik Gullbert, Final Art

Fredrik Annell, Design Director

Kent Nyberg, Senior Design Director

Johan Toorell, Director, Bruto Studio

Dennis Eriksson, illustrator

Mats Johansson, illustrator

Gustav Gigi Sandin, illustrator

Sound design: Redpipe

Digitalbyrå: Mobiento

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenska fredsAcne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.