Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Svenska influencers går samman med kooperationen för att stoppa en hungerpandemi

Publicerad: 18 November 2020, 12:38

FN flaggar för att pandemin kan leda till den värsta hungerkrisen på ett halv sekel. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med Filp Dikmen, Ellen Bergström samt några andra svenska influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.


Ämnen i artikeln:

CoopCoronavirusetVi-skogenYoutubeInfluencers

 

”Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi!” orden kommer från Filip Dikmen, som är en av Sveriges största youtubers, i en video där han uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel.


Den globala matkrisen sker lite i skuggan av coronapandemin och har fått relativt lite uppmärksamhet i Sverige. Enligt FN:s beräkniningar riskerar 130 miljoner människor världen att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, lägg då till de 700 miljoner människor som redan i detta lägger sig hungriga varje kväll.

I en kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin” gör biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gemensam sak mot hungern.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen i en kommentar.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

De insamlade pengarna går till projekt som hjälper småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer uppmärksammas initiativet i särskilda tre talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.