Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Svenska kreatörer: Här är kampanjerna vi önskar att vi låg bakom

Svenska kreatörer: Här är kampanjerna vi önskar att vi låg bakom

Resumé har frågat några av Sveriges ledande kreatörer vad de önskar att de hade gjort 2021. Här är listan på kampanjer som väcker avundsjuka i branschen.

Publicerad: 28 december 2021, 13:27

Ämnen i artikeln:

My SöderholmOskar PernefeldtEmma BlomClara Uddman

Kampanjerna som några av Sveriges främsta kreatörer önskat att de gjort.

Foto: Getty/Pressbild

Innehåll

 

Samuel Skwarski, PR-kreatör, Volt

”I år har jag avundats lite extra mycket av kampanjer som känns busiga eller som på något sätt kommunicerat med avstamp i sin produkt och ett ”problem” som varumärket kan lösa eller kämpa för att lösa.

Amerikanska byrån Mischief under ledning av Greg Hahn har gjort flera insatser för Heinz som jag gärna hade varit med på. Bland annat har varumärket kämpat för att förbjuda ojämna antal korvar i korvförpackningar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nära hemmaplan får man avundas av enkelheten i idén bakom Edelmans Bodyright-kampanj för UNFPA. Här kan man nog räkna med ett Grand Prix i Cannes så småningom.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Sist men inte minst, hatten av för hantverk och effektivt PR-arbete för Dantes Hearbeats som Abby Priest gjort för Hjärtebarnsfonden. Perfekt synk mellan pratbarhet, filmhantverk och musik.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Johan Helander, Creative Director, Familjen

”Jag var på väg att säga ”The Golden M” men jag vill ju inte berömma en svensk konkurrent, så därför väljer jag The Bread Exam från supermarket-kedjan Spinneys i Mellanöstern. Den lösningen kastar förmodligen rosa bandet-freaks:en på ICA lystna blickar efter. Otroligt enkel och genial idé. Och viktig givetvis. Kampanjen har fått kvinnor i Libanon att prata om bröstcancer (tidigare tabubelagt) genom att lära dem baka bröd på ett nytt sätt.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Linnéa Gardefjord, Art director, King

Foto: Niklas Palmklint

”Kan årets samarbete vara Fortnite och Balenciagas? Kanske det. Kanske är jag avis på det här caset för att jag tidigare varit inblandad i ett extremt liknande projekt med ett svenskt stort modehus som inte blev av. Och det är väl kanske just det. I år är jag avundsjuk på alla (jag menar alla) idéer som blev av. I salute you. Det svåra ibland är inte att komma på en idé utan att genomföra den. För visst kan det inte va det lättaste att få nått så konservativt som ett 100-årigt modehus att göra ett samarbete med nått så progressivt som ett onlinespel med 300 miljoner spelare eller att för den delen göra en animerad kortfilm med några weedheads från portland (talar om Simpsons x Balenciaga)?”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nico Bonassi, Creative Project Lead, Employer Brand Studio, Klarna

”Jag är en sucker för ett smart, copy-drivet uttag. När Nord DDB levererar denna prisvinnare för Hjärnfonden – och forskningen kring olika sjukdomar och diagnoser som drabbar hjärnan – är det med tight och insiktsdriven copy, flörtandes med en felaktigt förutfattad mening för att kunna göra sig hörd. Varpå man slutligen tar hem det hela med en ögonöppnande sanning. Pissmycket fucking jävla kredd till hjärnorna bakom.”

My Söderholm, grundare, Emperial

”Kampanjen som fångade mig mest känslomässigt i år var Talitas Call Girls där de gjorde en slags omvänd call girl-tjänst men där de som ringde i stället fick höra tidigare prostituerades berättelser. Detta var ett genialiskt sätt att lyfta och uppmärksamma ett så viktigt ämne. Hela kampanjen kändes 2021, med allt ifrån koncept till uttag. Hatten av!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Jag fullkomligt älskar när man tänker utanför boxen, som i denna kampanj! Själv är jag uppväxt med 90-tals trenderna och kan relatera vilket gör att denna kampanj fick mig att skratta till extra mycket. Kampanjer som skapar reaktioner är de som brukar få bäst spridning. Det är underbart hur McDonald's drog det så långt till att till och med öppna en barbershop där man kunde få sin egen M-frisyr och fick influencers att marknadsföra frisyren. Hoppas på fler liknande kampanjer under 2022!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Att Bianca Ingrosso är en expert på marknadsföring är det nog ingen som ifrågasätter, men när hon gjorde sommarkampanjen för CAIA med den egna versionen av ”Blomstertid” exploderade medierna. Det var inte bara att man förtrollades av Biancas fantastiska stämma utan paketeringen med allt ifrån videon där Bianca är på en sommaräng till att alla ens vänners IG storys spred låten. Detta var så genomtänkt, snyggt och välpaketerat rakt igenom. Att skapa en kampanj som utgår från musiken med genomtänkt content som sedan tas ut i alla kanaler är något jag tror vi kommer se mer av 2022.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Calle Österberg, Creative Director & Partner, Dear Friends

”Här kommer tre kampanjer jag är avundsjuk på att jag inte gjort. Tycker de är extra intressanta för att de lyckats hacka ”systemet” på ett smart sätt. Hatten av för ett riktigt bra jobb.”

Mystery Sniper - Call of Duty – Briliant att ni förstörde slutet.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

UBER - HEETCH – Uber hackade världen, ni hackade Uber.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Stevenage Challenge - Burger King – Snacka om Value for money!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Oskar Pernefeldt, Art Director, Oatly

”För några dagar sedan snubblade jag över ett projekt på Linkedin som inte bara är mitt favoritprojekt från i år, utan snarare ett av mina favoritprojekt över huvudtaget. En högerkrok rakt i magen. En stor monolit i stål ska snart placeras ut på en av Tasmaniens stäpper med uppdraget att i generationer framöver samla in data för att dokumentera vad vi gjorde för att stävja klimatkrisen - Jordens svarta låda.

Bara första anblicken av detta monument får en att stanna upp. Som att ens hjärta gick in i kanten av soffbordet. Här kanske en släpig typ hade sagt: ”men idéer som behandlar kriser måste sluta i dur”. Kanske. Å andra sidan har alla flygplan en svart låda. Vi får bara hoppas att denna svarta låda inte hittas bland domedagsbråte. Med andra ord är det upp till oss ifall projektet slutar i dur eller moll. Personligen känner jag en ännu starkare glöd för att se till att detta plan vi lever på aldrig störtar.

Projektet är ett samarbete mellan australienska forskare, arkitekter och svenska reklamare på reklambyrån Clemenger BBDO: duon Jacob Gjelstrup Björdal och Jim Nilsson. Men om det finns någon uppdragsgivare för denna högerkrok är inte supertydligt. Å andra sidan, vem bryr sig? Jag blundar ändå när jag blir slagen i magen.”

Emma Blom, vd, Social Industries

Foto: Andreas Elgstrand

”Vi på Social Industries imponeras av kampanjer som inte bara är bra utan som också når fram. Det betyder tyvärr väldigt ofta att de kampanjer och reklamfilmer vi avundas har vi ofta bara sett för att vi läser Resumé och Adweek. Med det i åtanke önskar vi att vi gjort Folkhälsomyndighetens marknadsföring de sista två åren. Innehållet må ha varit av varierande kvalitet men de har utnyttjat varenda utpost för distribution. Varenda podd och övriga digitala annonsformat såväl som traditionella kanaler. Precis så som alla måste göra som har något att säga. Av samma anledning gillade vi Hershey’s HERSHE för att den inte bäst kom till uttryck i en enda snygg film, utan via allt ifrån förpackningsdesign till tydliga ambassadörssamarbeten och massor med content som kunde färdas över olika plattformar. Vidare grät vi under året ofta åt trenden att ha en twisted end, inte minst i Stockholms Stadsmissions version om barn som tvingas fantisera fram den jul som alla barn borde få. Vi gillade också givetvis Simpsons för Balenciaga men vi oroade oss också för distributionen av 10 minuter film, hur bra den än må vara.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Clara Uddman, medgrundare, Save-Our-Souls

Foto: FREDRIK-BENGTSSON

 

”I en tid då man trodde att varumärkessamarbeten nått vägens absoluta ände kom Balenciagas Simpsons-kampanj och blåste en av stolen. En helt ultimat krock mellan två giganter där framför allt Balenciaga vågar driva med sig själva på ett sätt som gör att man älskar dem om möjligt ännu mer än innan.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Erik Reimers, Creative Director, Borg & Owilli

Foto: Press

”Jag hade yrkesmässigt hemskt gärna gjort Orc Therapy. Mest för att jag är svag för när man löser viktigheter med skoj. Sen hade jag personligen gärna gjort omslaget till David Ritschards platta Blåbärskungen. Kanske av samma anledning faktiskt.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Johan Pihl, Executive Creative Director, The Farm

Foto: Andreas Kock

”Ett av 2021:s bästa initiativ är Donation Dollar. En helt ny valuta som med innovation och precision löser ett komplext problem. En gigantisk idé som storskaligt genomförts av Saatchi & Saatchi Australia i samarbete med Australiensiska regeringen, där projektet har som målsättning att producera en dollar per invånare över en 10 års period vilket beräknas generera över 20 miljarder i intäkter till över 50.000 anslutna hjälporganisationer. Svårt att ens spekulera i hur dedikerade teamet måste varit för att lyckas realiserade den här idén, extremt imponerad av skalan och omfattningen av detta projekt där innovation och kreativitet spelar en avgörande roll i att lösa akuta samhällsproblem.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Elias Betinakis, Head of Insights, Telia

”ALLT som Oatly gör tillhör det bästa som gjorts det gångna året. Från utomhuskampanj till superbowlreklam till förpackning till annons till instapost till produktlansering. HUR ORKAR ni göra så bra saker år efter år? Tack Oatly.”

Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director/Partner, Le Bureau

Foto: Press

”Jag skulle vilja hylla Tretorn X Sea Life Trust. Jag älskar såna här idéer. Så smart och enkelt. Dom är snygga samtidigt som man vandrar omkring med en ständig diskussion om miljön. Kul, smart, enkel och snygg.”

Tobias Müller, Creative Director/vd, Spöket

Kanye West. Egentligen inte en kampanj, men ett helt otroligt sätt att kommunicera med sin publik. Det är svårt att inte imponeras av ambitionsnivån när Kanye bygger upp en replika av sitt barndomshem på scen. Farbror Freud hade haft både ett och annat att säga om det, men det är väl just det som gör att det kittlar till i hjärnan.

SL:s halloweenkampanj var så bra att vi trodde att vi själva kommit på den. Så mycket har inget fordon talat till oss sedan bilen Brum. Den var minst sagt up our alley! Snyggt. 

Way out Västtrafik. Detta är idén varenda göteborgskreatör velat pitcha. Att det blev av, att biljetterna såldes slut på nolltid och att det var stans snackis säger allt. Elegant.

Det verkar som att vi gillar kollektivtrafik på Spöket. Och musik. Ibland i kombination.”

Timo Orre, Creative Director, The&Partnership

”Jag tycker Burberrys open spaces är otroligt vacker, lågmäld med ett perfekt utfört hantverk. Återhållsamheten i ljud och grade förstärker det fantastiska. Pandemieran som har tvingat folk till hemmasittande och hållit oss från att träffa vänner och kollegor gör filmen inte bara till en bra reklamfilm för friluftskläder utan speglar tidsandan och vår längtan efter frihet.

Här hemma tycker jag Försvarsmaktens ”Typiskt tjejer” var riktigt bra. Fördomar blandat med lite humor, genomtänkt foto och lysande copy. Okomplicerad, snabb och väl utförd. Typiskt bra print.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.