Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Svenskmärkning om copy-tabben: ”Vi har tagit oss lite kreativ frihet”

Publicerad: 31 maj 2022, 11:40

Från Sverige-märkningens senaste kampanj har uppmärksammats för märklig formulering – det verkar saknas ett ord. Enligt Svenskmärknings kommunikationsansvariga handlar det om att man tagit viss kreativ frihet: ”Vi tycker det låter bra, det är lite kortare.”


Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Enligt en undersökning från Demoskop tycker nästan hälften av svenskar att livsmedels ursprung är en avgörande faktor vid inköp. Märkningen ”Från Sverige” har hög kännedom och många väljer livsmedel med just den märkningen. 

I början av maj månad gick Svenskmärkning ut i en kampanj för att uppmärksamma betydelsen av att välja svensk mat, och kampanjen fick namnet ”Tack att du väljer svenskt”. Den skarpsynte noterar kanske att det fattas ett ord, nämligen ”för”, mellan tack och att.

Foto: Läsarbild

I ett mejl till Resumé berättar Svenskmärknings kommunikationsansvariga, Lotta Hovhammar, anledningen till formuleringen.

”I en del av enheterna i Från Sveriges kampanj skriver vi ”Tack för att du…” och i andra har vi tagit oss lite kreativ frihet med språket och använt talspråk ”Tack att du…”. Vi tycker det låter bra, det är lite kortare och budskapet går fram, det blir mer av en uppmaning”, skriver hon.

”Vi är stolta och glada över den här kampanjen som har till syfte att stötta den svenska matproduktionen. Svenska bönder, livsmedelsföretag och handeln behöver stöd om vi ska kunna ha svenskproducerad mat och dryck i butikerna och en stark försörjningsförmåga nu och i framtiden. Kraftigt ökade kostnader för insatsvaror och andra omkostnader ökar priset på produkterna, och även om man enligt undersökningar är beredd att betala mer för svenskproducerat så är det inte självklart när konsumenten har mindre kvar i plånboken”, avslutar Lotta Hovhammar. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.