Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 21 april 2022, 09:14
LO hoppas vinna över väljare från SD till S i nya valkampanj.
Inför valet driver LO en valkampanj för att få uppmärksamhet för de frågor som förbundets medlemmar anser är viktigast: en utbyggd välfärd och hårda tag mot brottslighet.
Ämnen i artikeln:
Svensson KommunikationNu lanseras LO:s valfilm ”Hela svaret”, framtagen tillsammans med Svensson kommunikation.
I valfilmen får vi följa en ordningsvakt och en undersköterska. Deras vardag blir en metafor för ”hela svaret”, filmerna avslutas av nationalsångens toner, med att de som ett par sätter sig i samma tv-soffa, framför några utspridda legoklossar.
– LO-förbundens medlemmar är både undersköterskor som jobbade 12-timmarspass för att vi skulle ta oss igenom pandemin och ordningsvakter som ingriper mot brottsligheten många av våra medlemmar upplever. ”Hela svaret” är vårt sätt att hylla vanligt folk som får Sverige att fungera, men också ett ställningstagande om att det inte räcker att fokusera på en sak – det krävs ett helhetsperspektiv, säger Dan Matsson, valledare på LO.
LO menar att Socialdemokraterna, som de har en facklig-politisk samverkan med, är det parti som gör och kan göra mest för LO-medlemmar.
Tidigare i år släpptes en valupptaktsfilm i LO:s sociala medier där kampanjtemat presenterades. Till bilderna av LO-medlemmar som arbetar lästes ett manifest över tonerna av nationalsången. Filmen uppskattades internt men fick viss kritik från bloggar och ledarredaktioner som menade att filmen spelade för mycket på klichéer.
– För oss var det väl lite av ett kvitto på att vi gjort något bra. Vår uppgift är inte att få proffstyckarna att gilla oss, vi ska kommunicera med LO-medlemmarna om det de tycker är viktigt, det tror vi även att vår valfilm kommer lyckas med, säger Johan Javelius, kreatör på Svensson.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kund: LO
Henrik Kursula – Digital kommunikatör
Johan Ulvenlöv – Ansvarig kampanjer och opinion
Peter Forsström – Ansvarig opinions- och informationsproduktion
Sara Yazdanfar – Digital kommunikatör
Kommunikationsbyrå: Svensson
Christina Gelhaar Berntzon - producent och operativ produktionsledare
Daniel Granqvist - kreatör
Johan Javelius - kreatör
Yvonne Pils - projektledare
Produktionsbolag: Makeriet
Simon Gullström - regissör
Kim Silfving - D.O.P.
Ämnen i artikeln:
Svensson Kommunikation