Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sverige för UNHCR visar upp Ukraina-smsen som inte kommer fram

Publicerad: 28 juni 2022, 09:06

Många i Sverige kopplar ”Inte levererat” till teknikstrul. För de ukrainska barn som via sms försöker kontakta sina fäder kan det innebära att det värsta har hänt.


Ämnen i artikeln:

NyheterOktoUNHCR

Sedan Rysslands invasion av Ukraina har 14 miljoner människor tvingats lämna sina hem. Det innebär att vi befinner oss i den största flyktingkrisen i Europa sedan andra världskriget.  De flesta av de som befinner sig på flykt är kvinnor och barn. Kvar i Ukraina är inte bara män i stridsför ålder utan någons pappa, pojkvän eller bror. I en ny kampanj, framtagen av Okto, vill FN:s flyktingorgan UNHCR uppmärksamma relationen mellan de kvar i Ukraina och de som flytt. En relation där två ord i ett sms, ”Inte levererat”, innebära att det värsta kan ha hänt.

– Vi vill med den här kampanjen berätta att UNHCR är kvar och hjälper flyktingar i kriser så länge det behövs, och att vi gör det genom en idé om barns kopplingar till sina fäder, som de inte längre vet om de är vid liv, tycker vi blir otroligt nära och starkt, känslomässigt, säger Ulrika Nilsdotter-Brühl, kommunikationschef på Sverige för UNHCR.

Ljudkulissen i filmen är en ny version av Evert Taubes klassiska ”Brevet från Lillan” framförd av Mello-vinnaren Tousin ”Tusse” Chiza, en låt som även kommer att släppas på Spotify.

– Det finns något oerhört starkt i de två orden, som vi vanligtvis kopplar till något mer banalt som teknikstrul, störningar i nätet eller liknande. Att de i en annan kontext kan komma att betyda någonting mycket större och allvarligare, säger Nick Christiansen, creative director på Okto.

Kampanjen är producerad av Slutet är nära och kommer att synas utomhus, i tv och i digitala medier. Regissör för filmen är Mats Udd.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

OKTO

Copywriter - Emma Kirsch

Art Director - Ellinor Ekström

Designer - Mikaela Källgren

Creative Director - Nick Christiansen

Projektledare - Astrid Wassén

Kundansvarig - Emanuel Lantz

Strateg - Sebastian Elmblad

Slutet är nära

Regissör - Mats Udd

Exekutiv producent - Alexandros Bakos

Produktionsledare - Ciaradh Julin Kavanagh

DOP - Sara Dehlin

FAD - Marcus Camp

Post - Slutet Takeout

Offline - Anton Skott

Grade - Jonatan Qvist

Ljud - Christian Baringe

Sverige för UNHCR

Kommunikationschef - Ulrika Nilsdotter-Brühl

Chef privatmarknad - Jenny Weville

Projektledare och PR-ansvarig - Ulrika Belin

Projektledare insamling - Erik Hjalmarsson

Innehållsansvarig - Robin Alvarsson

Musik

Tousin ”Tusse” Chiza - Brevet från Lillan

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterOktoUNHCR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.