Kampanj
Sverige för UNHCR visar upp Ukraina-smsen som inte kommer fram
Publicerad: 28 juni 2022, 09:06
Många i Sverige kopplar ”Inte levererat” till teknikstrul. För de ukrainska barn som via sms försöker kontakta sina fäder kan det innebära att det värsta har hänt.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har 14 miljoner människor tvingats lämna sina hem. Det innebär att vi befinner oss i den största flyktingkrisen i Europa sedan andra världskriget. De flesta av de som befinner sig på flykt är kvinnor och barn. Kvar i Ukraina är inte bara män i stridsför ålder utan någons pappa, pojkvän eller bror. I en ny kampanj, framtagen av Okto, vill FN:s flyktingorgan UNHCR uppmärksamma relationen mellan de kvar i Ukraina och de som flytt. En relation där två ord i ett sms, ”Inte levererat”, innebära att det värsta kan ha hänt.
– Vi vill med den här kampanjen berätta att UNHCR är kvar och hjälper flyktingar i kriser så länge det behövs, och att vi gör det genom en idé om barns kopplingar till sina fäder, som de inte längre vet om de är vid liv, tycker vi blir otroligt nära och starkt, känslomässigt, säger Ulrika Nilsdotter-Brühl, kommunikationschef på Sverige för UNHCR.
Ljudkulissen i filmen är en ny version av Evert Taubes klassiska ”Brevet från Lillan” framförd av Mello-vinnaren Tousin ”Tusse” Chiza, en låt som även kommer att släppas på Spotify.
– Det finns något oerhört starkt i de två orden, som vi vanligtvis kopplar till något mer banalt som teknikstrul, störningar i nätet eller liknande. Att de i en annan kontext kan komma att betyda någonting mycket större och allvarligare, säger Nick Christiansen, creative director på Okto.
Kampanjen är producerad av Slutet är nära och kommer att synas utomhus, i tv och i digitala medier. Regissör för filmen är Mats Udd.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
OKTO
Copywriter - Emma Kirsch
Art Director - Ellinor Ekström
Designer - Mikaela Källgren
Creative Director - Nick Christiansen
Projektledare - Astrid Wassén
Kundansvarig - Emanuel Lantz
Strateg - Sebastian Elmblad
Slutet är nära
Regissör - Mats Udd
Exekutiv producent - Alexandros Bakos
Produktionsledare - Ciaradh Julin Kavanagh
DOP - Sara Dehlin
FAD - Marcus Camp
Post - Slutet Takeout
Offline - Anton Skott
Grade - Jonatan Qvist
Ljud - Christian Baringe
Sverige för UNHCR
Kommunikationschef - Ulrika Nilsdotter-Brühl
Chef privatmarknad - Jenny Weville
Projektledare och PR-ansvarig - Ulrika Belin
Projektledare insamling - Erik Hjalmarsson
Innehållsansvarig - Robin Alvarsson
Musik
Tousin ”Tusse” Chiza - Brevet från Lillan