Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Sverigedemokraterna köper reklamutrymme för att kritisera SL:s kampanj: ”Välkomnar att den engagerar”

Publicerad: 8 Oktober 2020, 12:17

I ett sponsrat inlägg på Instagram använder Sverigedemokraterna i Stockholm SL:s reklamenhet för att kritisera kampanjen och sprida partiets eget budskap om civilkurage. ”Vi välkomnar och lyssnar till kloka inspel för att utveckla vår kommunikation”, säger SL:s marknadschef.


Ämnen i artikeln:

Stockholms lokaltrafikGarbergsSverigedemokraterna

Resumé har tidigare i veckan rapporterat om Garbergs kampanj för SL där bolaget marknadsför sin nya trygghetschatt genom att kommunicera kring ett vanligt beteende i Stockholms lokaltrafik med copytexten: ”Visa kollektivkurage. Titta bort”

Sedan lanseringen i måndags har flera kritiserat kampanjens budskap ”Titta bort” på sociala medier.

En användare på Twitter kallar kommunikationen för ”idiotisk”

”Initiativet verkar fantastiskt! Desto viktigare att man är tydlig med budskapet. Distributionen är redan befintlig i och med att jag gissar att SL är beställare. Vi behöver mer civilkurage bland folket i Sverige nu mer än någonsin. Att titta bort är totalfel budskap!”

Och i veckan har alltså även Sverigedemokraterna riktat kritik mot kampanjen i ett sponsrat inlägg på Instagram där de har använt SL:s reklamenhet för att skapa ett eget kommunikativt budskap. 



Thomas Hansen
, marknadschef på SL, bedömer att kampanjen om visa kollektivkurage, som är en del av det trygghetsarbete bolaget har arbetat med i flera år, har fått stor spridning i veckan. Han har ingen synpunkt på att Sverigedemokraterna i Stockholm valt att använda en av enheterna för att sprida sitt budskap. 

– Övergripande är det bra att fler blir medvetna om den nya chatten. Det visar att kampanjen når ut och fram till mottagaren och i slutändan kan fler våga visa kollektivkurage. Att de använt kampanjen är ett sätt att öka medvetenheten om att den här tjänsten finns, säger Thomas Hansen till Resumé. 

Du ser det här som ett tecken på att kampanjen har fått spridning?
– Kampanjens syfte är att öka medvetenheten om vår trygghetschatt och trygghetsnummer för att få fler att visa kollektivkurage.

Men ni är samtidigt en politiskt obunden annonsör, ett bolag som ägs av regionen, hur ser ni på att de använder er kampanj för att sprida sina politiska intressen?
– Som en del av en politiskt styrd myndighet är det inte min roll att recensera politiken. För oss är det viktigt att nå fram och synliggöra att kollektivtrafiken är till för alla. Vi vill att så många som möjligt ska få upp ögonen för våra trygghetsinsatser såsom trygghetschatten och trygghetsnumret.

– Vi välkomnar att kampanjen engagerar, blir uppmärksammad och får spridning. För oss handlar det om att nå fram till så många som möjligt så att fler kan våga visa kollektivkurage.

SD går liksom andra kritiker mot att ni valt att använda er av ”titta bort” i copyn och menar att det är fel budskap i ett sammanhang där resenärerna ska visa civilkurage, hur ser du på det?
Det här är ett exempel på hur vi synliggör trygghetschatten. Vi välkomnar och lyssnar till kloka inspel för att utveckla vår kommunikation för att nå ännu fler och därmed ökar tryggheten i kollektivtrafiken.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.