Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sverigedemokraterna satsar på ”Tiktok”-format för kampanjfilmerna

Publicerad: 27 juli 2022, 12:07

Från en av SD:s många kampanjfilmer.

Foto: Sverigedemokraterna

SD:s strategi för kampanjfilmerna är kvantitet över kvalitet. Inspirerade av Tiktoks format har man hittills producerat ett femtiotal olika korta kampanjfilmer under konceptet ”Inte som alla andra”.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaNyheterPolitik

Med en månad och två veckor kvar till riksdagsvalet har partierna fullt upp med att förbereda för sina kampanjer. I dagarna har Sverigedemokraterna släppt sina kampanjfilmer, bland annat en där Riks-profilerna Rebecka Fallenkvist och Denice Westerberg medverkar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Reklamfilmerna målar upp SD som ett parti som inte är som alla andra i ett flertal frågor: böneutrop, stökiga ungdomsgäng, och skjutningar. I en intervju med Göteborgsposten förklarar kommunikationschefen Joakim Wallerstein att budskapet – ”Inte som alla andra” – inte är det viktigaste med filmerna, utan deras form. För man har producerat många filmer, ungefär femtio stycken hittills, inspirerade av Tiktok och dess korta videoformat.

– Inför det här valet kollade jag på hur folks mediekonsumtion ser ut, framför allt hos yngre personer - man lever i en värld där man kanske kollar på 300 Tiktok-videos under en dag. Om vi då gör en jättebra film, och släpper två månader innan valet, kommer folk hinna se 20 000 korta klipp från andra aktörer därefter - då kommer de inte komma ihåg vår film, oavsett hur bra den var, säger han till GP.

LÄS OCKSÅ: Stor intervju med SD om Youtube-strategin inför valet: ”Vi trumfar reklambyråerna” 

Produktionsvärdet, säger han till tidningen, är lägre, men det är mängden som man har fokuserat på. Och man fortsätter producera filmer, och håller sig självklart inte undan för kontroversiella ämnen.

– I det här fallet vill vi att folk ska prata om vår politik. Då måste man hitta saker som sticker ut och retar lite - annars glömmer man bort det.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.