Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Swedbank: ”Visar var vi kommer ifrån när frågan om penningtvätt tar stor plats”

Publicerad: 25 November 2019, 11:14

2019 har varit ett år av krishantering för Swedbank. I höstens kampanj försöker banken flytta fokus till kärnaffären. För Resumé berättar marknadschefen Johan Bryngelson om strategin.


Ämnen i artikeln:

Swedbank

I februari avslöjade SVT:s Uppdrag Granskning att Swedbanks kontor i Baltikum hade använts för omfattande pengatvätt. Skandalen har varit en av de mest bevakade händelserna under nyhetsåret 2019. Ekobrottsmyndigheten inledde en förundersökning, Swedbank spärrade sina medarbetare från SVT:s tipstjänst, bankens dåvarande vd Birgitte Bonnesen fick kraftig kritik för hur hon hanterade kommunikationen och fick gå. Swedbanks aktie hade då fallit med 14 procent, det största tappet sedan finanskrisen 2008.

I förra veckan sände SVT:s Uppdrag Granskning ännu ett program om att banken eventuellt kan ha gjort sig skyldiga till sanktionsbrott. 10 miljoner kronor ska ha gått via Swedbank från ägare i det sanktionsstämplade företaget Kalashnikov Ryssland – till en ägare i Kalashnikov USA. Detta trots att de två företagen har förbjudits att göra affärer med varandra. Bedömare som Dagens industri har talade med i förra veckan anser dock inte att de nya avslöjandena är tillräckligt graverande för att slå mot bolagets aktiekurs på längre sikt.

I september sedan släppte Swedbank sin första breda kommunikationskampanj efter kritikstormen i samarbete med Forsman & Bodenfors. Kommunikationen har ett humoristiskt anslag med vardagliga situationer som konflikter kring hushållsekonomi, oförutsedda händelser som drabbar plånboken och behovet att ha ett startkapital när livet som anställd suger. Swedbanks skandalen nämns så klart inte.

– Det som vi kommunicerar nu är vår kärnaffär. Det handlar om att guida och hjälpa folk att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för sig själva. Vi lyfter helt enkelt information kring situationer som är aktuella för bankens kunder. Vi har en bred målgrupp och pratar till exempel om veckopeng och hur man som förälder kan få unga att förstå värdet av pengar. Hur man kan klara sin ekonomi under studenttiden. Hur man undviker bråk om pengar i relationer. Lyfter tips på hur man kan tänka och spara för att få råd med ett sommarställe på sikt. Hur digitala tjänster hjälper en att få bättre koll på sin ekonomi. Det här har fått ett positivt mottagande hos våra kunder, säger marknadschefen Johan Bryngelson till Resumé och fortsätter.

– Banken startade för 200 år sen för att hjälpa folk ur fattigdom. I behovet som fanns då att folkbilda om privatekonomi och skapa bättre förutsättningar för de många människorna. Jag ser det som naturligt att vi är tydliga med var vi kommer ifrån i en tid när frågan om penningtvätt tar stor plats. Det är viktigt för oss att prata om det banken står för och gör varje dag. Med ett tonläge som är vi.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.