Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Swish i ny kampanj: uppmanar kunder att #vågafråga

Publicerad: 16 september 2021, 09:45

Har du någonsin behövt lämna varorna i kundkorgen när du insett att plånboken ligger hemma? Nu uppmanar Swish kunder att våga fråga om handlaren tar betalning via deras plattform i stället.


Ämnen i artikeln:

SwishRedgert Comms

– Steget till att som konsument faktiskt efterfråga ett betalsätt är ganska långt, oftast lämnar man bara sin varukorg när önskat betalsätt inte finns, något denna kampanj på ett humoristiskt sätt har som avsikt att förändra, säger Charlotta Lindblad, kommunikationsansvarig på Swish, i ett pressmeddelande.

Den nya kampanjen är framtagen med Redgert Comms och består av tre kortfilmer som kommer synas på sociala medier. Kampanjen, #vågafråga, handlar om att kunder ska våga fråga såväl stora butikskedjor som små handlare om de accepterar Swish. 

Om du är skyldig en vän pengar så är Swish den naturliga lösningen, menar företaget, och det ska också vara ett alternativ till kortbetalning i butik. Enligt pressmeddelandet är nästan 300 000 företag anslutna till Swish, men man menar att konsumenter ofta inte vet om det. 

– Vi är inte längre bara självklara inom person-till-person betalningar, nu ska vi ta en självklar plats i handeln. Samtidigt vill vi involvera konsumenterna i att sätta oss på kartan i fler sammanhang, genom att låta de ta snacket med handlare som ännu inte anslutit sig till oss, säger Charlotta Lindblad. 

Föreningar har tidigare kritiserat Swish, då man ansett att avgiften är för hög. Betalningar mellan privatpersoner är gratis, men organisationer betalar mellan 1–2,5 kronor per betalning beroende på bank, plus månadsavgift. Det är dock banken som bestämmer transaktionsavgiften, inte Swish.

 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

SwishRedgert Comms

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.