Kampanj
Sysarb exporterar svenska pappadagar
Publicerad: 20 juni 2022, 12:10
Minidokumentär med humoristiskt anslag.
Foto: Sysarb, pressbild
Med kampanjen ”Dads in Sweden” ska den svenska jämställdhetsmodellen exporteras över Atlanten. Saas inhousebyrå Sysarb går ifrån det korta videoformatet med en minidokumentär om den unika svenska föräldraledigheten.
När Sverige erbjuder totalt 480 betalda föräldradagar finns ingen betald föräldraledighet alls i USA. Nu lobbar Saas-bolaget Sysarb för en global förändring med minidokumentären ”Dads in Sweden”.
– Föräldraledighet har alltid varit en jämställdhetsfråga och kommer alltid att vara det. I Sverige har vi skapat förutsättningar för föräldrar, oberoende av kön, att ta betald föräldraledighet. Det är en av de främsta anledningarna till att Sverige i dag toppar världslistorna kopplat till jämställdhet, säger Sysarbs vd och grundare Daniel Edenholm i ett pressmeddelande.
Sysarb är verksamma inom den så kallad Pay equity tech-sektorn som växer starkt med omfattande lagkrav om lönetransparens på både nationell och EU-nivå. Deras plattform för automatiserad lönekartläggning används i dag av majoriteten av svensk offentlig sektor men även till stor del av privat sektor och bolag som Scania, If, Axel Jonsson med flera.
Swedish dads släpptes i USA och Storbritannien på ”Fathers day” 19 juni.
Foto: Sysarb pressbild
Den humoristiska globala kampanjen ”Dads in Sweden” kommenterar marknadschefen Elin Strömberg så här:
– Om man på riktigt vill nå personer som man aldrig har nått förut behöver man göra saker som folk aldrig tidigare har sett. Betalad räckvidd i alla ära men det är när det organiska tar fart som vi faktiskt vinner hjärtan. Det stavas ”kreativ höjd.”
Föräldraledighet i USA ses som både en socioekonomisk fråga som en jämställdhetsdito.