Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Systembolaget lanserar varumärkesbyggande kommunikationskoncept med Nord DDB

Publicerad: 1 Juni 2020, 08:02

Med det nya kommunikationskonceptet ”Annorlunda av en anledning vill Systembolaget” påminna om varför de finns och vilken nytta det svenska sättet att sälja alkohol gör för samhället. Den första kampanjen med nya byrån Nord DDB i samarbete med inhouseavdelningen.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetNord DDB

Det var i slutet av september som Systembolaget presenterade Nord DDB som ny huvudbyrå efter ett långvarigt samarbete med Forsman & Bodenfors. Nu kommer det första resultatet av samarbetet som har tagits fram enligt en modell där Systembolagets inhouseenhet kommer att ta mer plats.

Kommunikationskonceptet ”Annorlunda av en anledning” och flera kommande kommunikationsuttag kommer lyfta fram Systembolagets berättelse som varumärke och beskriver varför de finns. Några har aldrig funderat på det, andra har glömt eller ser inte poängen.

– Vi vill på ett tydligare sätt berätta att vi finns till för alla i Sverige, även de som inte handlar hos oss. Vi vill få fler att reflektera och engagera sig kring det faktum att alkohol inte är som andra varor. Utifrån den pågående pandemin och oron den skapar tror vi att det nu är viktigare än någonsin att belysa frågor kopplade till alkohol, som till exempel hur och när vi dricker och hur det påverkar hälsan hos oss själva och andra, säger kommunikationsdirektören Kristina Stutterheim i ett pressmeddelande. .


Det nya konceptet ska fungera som en verktygslåda för hur Systembolaget ska synas, höras och upplevas framöver.

– Vi tar det vi är bra på, kundmötet, och tar ut den känslan i alla kanaler. Målet är att kunderna ska uppleva oss på samma sätt oavsett om det sker i kontakten med någon av våra medarbetare eller genom vår kommunikation. Vi vill sätta människorna i centrum, prata på ett avväpnande sätt även om det som är jobbigt. Rent visuellt vill vi se ut som dina bästa bilder, spontant tagna mitt i livet med din telefon. Allt vi kommunicerar ska kännas nära, välkomnande och bjuda in till samtal, säger Kristina Stutterheim i en kommentar. 


– Vi har gjort mycket bra kommunikation genom åren, men den har sett lite olika ut beroende på vilken fråga vi har adresserat. Med det nya konceptet får vi en tydlig röd tråd genom all kommunikation och sätter vår berättelse i ett sammanhang som håller över tid. Det tror vi kommer att ge en bättre effekt som engagerar fler kring det faktum att alkohol inte är som andra varor, säger Kristina Stutterheim. 

I det första kampanjuttaget lyfter Systembolaget några av de delar som gör dem annorlunda. Som att de gör ålderskontroller, har begränsade öppettider och blir lika glada om någon handlar som om de ångrar sig.

Kampanjen lanserades den 29 maj och kommer att bland annat att synas i tv, print och sociala kanaler.

 

Projektgrupp

Koncept och kampanj: Systembolaget inhouse och Nord DDB.

Filmen är framtagen i samarbete med Social club. Regi: Jesper Ericstam och Erik Warolin.


Mediebyrå: Scream


Kanaler: TVC Play, Youtube, Print dagspress, Facebook, Instagram, egna kanaler

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SystembolagetNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.