Kampanj
Systembolagets ”misslyckade” annons fick nytt liv på sociala medier
Publicerad: 8 juli 2022, 11:56
Systembolagets bidrag till DN Reklamcupen åkte ut direkt, men man hänger inte läpp för det. Annonsen har blivit något av en snackis online, och hyllas (och kritiseras) för sin igenkänningsfaktor.
Under sommaren pågår DN Reklamcupen, en reklamtävling i turneringsformat. En tävlande i år var Systembolaget, som åkte ur direkt efter deltagandet i tisdag. Annonsen har dock fått en del uppmärksamhet på sociala medier, framför allt eftersom många kreatörer känner igen sig.
Annonsen är något av en ”meta”-annons, där copyn har rättats med en röd penna. ”Blir Ulf sur?” och ”Tror 'även' är mer korrekt svenska” är några av rättningarna av texten, som handlar om hållbarhet.
I ett pressmeddelande skriver Systembolaget: ”Alla företag vill prata om sitt hållbarhetsarbete. Men hållbarhetskommunikation är svårt.”
– Vi satt mitt i flödet av synpunkter och önskemål som ibland gick emot vartannat. Var spetsigare! Mjuka upp! Lägg till! Ta bort! Ur den matthet man ibland kan känna i det läget kom idén: Ska vi inte göra något kul av allt korrande? säger Maria Tojén, copywriter på Systembolaget Inhouse.
Det är framför allt människor med erfarenhet från reklam- och marknadsföringsbranschen som har uppmärksammat annonsen. I Facebook-gruppen ”Reklamsnack” så kan man läsa kommentarer som ”Haha! Älskar!”, ”Jätteroligt grepp!” och ”Gillar den skarpt!”. Men några lyfter också frågan om annonsen är lite intern i sin utformning:
”Så intern. Bara vi som jobbar med kommunikation gillar detta. Vem annars bryr sig? Vilken målgrupp vänder man sig till när man annonserar i DN?”
”Rolig idé. Om det skulle vara ett utbildningsmaterial för marknadsförare. Men inte som annons. Om inte målgruppen är blivande marknadsförare för Systembolaget.”
Men det oroar inte Systembolaget, som är glada över uppmärksamheten och också lyfter hashtaggen #piapåjuridik, som är tagen ur annonsen. Hashtaggen har ännu inte spridit sig till varken Instagram eller Twitter, men återfinns i ett par inlägg på Linkedin.
– Vi är överväldigade. Vi var lite bekymrade för att bara kommunikatörer skulle förstå skämtet, så det är extra roligt att både reklamfolk och andra hyllar den, säger Emanuel Mankert, creative director på Systembolaget Inhouse.
För den som är nyfiken meddelar Systembolaget att Ulf inte blev sur över korret, utan uppskattade skämtet.
– Hade han blivit sur skulle korret nästan ha blivit ännu roligare. Då hade vi lagt på ”Ulf blev sur. Byt namn” som ett slags korr på korret, avslutar Maria Tojén.