Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

T-shirt tar fokus i Läkare Utan Gränsers kampanj

Publicerad: 8 november 2021, 12:53

T-shirten är ett plagg som de flesta av oss har i garderoben. Det är också arbetsuniformen för personalen på Läkare Utan Gränser, och en viktig symbol för krigets lagar.


Ämnen i artikeln:

Läkare utan gränserNew NormalAcne

En vit t-shirt med Läkare Utan Gränsers logotyp. Det är fokuset i den senaste kampanjen, ”Tillsammans”, som skapats med byråpartnern New Normal. Det är den tredje i ett varumärkesbyggande koncept under namnet ”Tillsammans är vi Läkare Utan Gränser”. Och det finns en anledning att man valt något så vardagligt att fokusera på som en tröja.

New Normals mätningar och analyser menar att de klassiska reklamkoncepten för att samla in pengar, att dramatisera händelser, inte fungerar. 

– Vi vet redan hur jävligt det är i världen och vi vill hjälpa till. Frågan är inte om jag ska ge, utan till vem. Varför Läkare Utan Gränser? Till att börja med ger de sig ut för att hjälpa utsatta människor i naturkatastrofer, krigszoner och epidemier. Men framför allt gör de det i en vanlig, ynklig, vit t-shirt i bomull. Hur kan man inte vilja vara en del av det?, säger Hannes Tomani, copywriter på New Normal, i ett pressmeddelande.

I och med logotypen på tröjan så skyddas personalen av internationell humanitär rätt, eller krigets lagar, att man inte får attackeras, straffas eller förföljas medan man utför sitt livräddande arbete. 

– Varje morgon klär Läkare Utan Gränsers medarbetare i över 80 länder på sig den vita t-shirten med vår logga för att kunna göra sitt jobb: Ge sjukvård. Det är ett enkelt plagg som alla tiotusentals kolleger har gemensamt, från etiopiska barnmorskor till indiska infektionsläkare, säger Tove Olin, marknadschef på Läkare Utan Gränser.

Målet med kampanjen är att bygga varumärke och få in fler donationer, fortsätter hon.

– För att kunna vara där vi behövs som mest behöver vi samla in pengar. För att kunna göra det måste vi sätta givaren i centrum, förstå hur de tänker och vad de förväntar sig av Läkare Utan Gränser.

Arbetsgrupp

Läkare Utan Gränser 

Marketing Manager: Tove Olin 

Marketing Coordinator: Anna Huerta 

Digital Marketing Specialist: Petter Hägg  

Editor: Åsa Nyquist Brandt  

Content Producer: Sara Simon Borsiin 

 

New Normal 

Planner: Johan Henriksson 

Project Manager: Sofia Hagansbo 

Copywriter: Hannes Tomani 

Art Director: Ivo Lundin Hatje 

Producer: Marcin Tallmarken 

 

Produktionsbolag: ACNE 

Director & Stills: Daniel Skoglund 

DP: Guto Moura 

Executive Producer: Fredrik Skoglund 

Producer: John Ericson 

Production Service, Barcelona: The Rink Films 

Voice: Alexej Manvelov 

Casting + special thanks: Lotta Wicknertz, Casting by Smile 

Editor: Haris Badic 

Grade: Carl Skaff 

Audio Mix: Ellinor Nilsson 

Music: Upright & Haris Badic 

Online: Ed Lever 

Produktion print: 

Stills: Sebastian Höglund 

Costume: Anna Hagert, The Talent Group

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.