Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Talita hyllar lågkonjunkturen – mindre pengar till sexköp

Publicerad: 27 oktober 2022, 11:11

Kampanjen är ett samarbete med Talitas reklambyrå Åkestam Holst, Expressen och Clear Channel.

I en ny kampanj, signerad Åkestam Holst, lyfter Talita en oväntad fördel med en krisande ekonomi – att det kan innebära mindre pengar i plånboken för sexköpare.

Ämnen i artikeln:

NyheterTalitaÅkestam HolstKampanj

R

Redaktionen

red@resume.se


Det kan vara svårt att hitta ljusglimtar när inflationen skenar, priser stiger, räntor höjs och lågkonjunkturen är kommen. Men en viktig fördel som mindre pengar i plånboken kan bidra med är att det även drabbar sexköpare. Det lyfter den ideella organisationen Talita fram i en ny kampanj. 

Med budskap så som ”Äntligen lågkonjunktur!”, ”Hurra, högre ränta!” och ”Spartips: sluta köp sex” jublar Talita till synes över den ekonomiska krisen. Något som förhoppningsvis leder till att sexköpen också minskar.  

– Sverige, och många andra länder, befinner sig i en svår situation. Vi är på väg in i en lågkonjunktur vilket i sig är helt bedrövligt, men en riktigt bra konsekvens av den ekonomiska krisen är att även sexköparna får mindre i plånboken och förhoppningsvis tänker till en extra gång innan de spenderar pengar på att köpa kvinnor. Det kan självfallet låta cyniskt att vi uppmuntrar till att låta bli att köpa sex i ett ekonomiskt syfte, men alla sexköp som inte blir av är en seger. Så ser vi det. Om inte annat blir det en påminnelse om hur vanligt det faktiskt är med sexköp, och en reminder till dem som gör dem hur fel det faktiskt är. Det är ju helt klart ett grepp som väcker uppmärksamhet, säger Talitas grundare Josephine Appelqvist och Anna Sander i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Kampanjen som plockades ned vinner Månadens utomhus

Kampanjen är ett samarbete med Talitas reklambyrå Åkestam Holst, Expressen och Clear Channel och går i digital utomhus och femserier i Stockholm, samt som helsida i Expressen. 

Åkestam Holst har tidigare tagit fram flertalet uppmärksammade kampanjer för Talita, däribland prisbelönta ”Call Girls” med syfte att låta utsatta kvinnor få göra sina röster hörda. Kampanjen har nu chans på ytterligare priser i Effie Awards 2022

 

Bild 1/2  

Arbetsgrupp

Åkestam Holst Noa:

Caroline Andersson, Art Director

Hugo Wallmo, Art Director

Stephanie Moradi, Copywriter

Petter Nylind, Copywriter

Anna Nollendorfs, Produktionsledare

Joakim Khoury, Creative Director

Ville Askelöf, Motion Designer

 

Produktion:

Calle Cassel, Grafisk formgivare, Firma Calle Cassel
Anna Forsberg, Original, BKRY NoA

 

Talita:

Josephine Appelqvist, grundare

Anna Sander, grundare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev