Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Talita krossar myter om pornografi med ny kampanj

Publicerad: 8 februari 2022, 10:34

Talitas senaste kampanj är framtagen tillsammans med Silver: ”Pornografin bidrar till att ge unga en skev bild av sexualitet och driver sexuell exploatering av människor”, säger Meghan Donevan på organisationen.


Ämnen i artikeln:

NyheterSilver

På onsdag startar Talita en kampanj för Reality Check - ett initiativ i syfte att motverka pornografins skadeverkningar.

– Pornografin bidrar till att ge unga en skev bild av sexualitet och driver sexuell exploatering av människor. Det vill vi motverka genom att upplysa om hur porrindustrin funkar., säger Meghan Donevan på Talita i ett pressmeddelande.

Initiativet ska sprida kunskap och kampanjen, som tagits fram av Silver, kommer att synas både i printannonser och på sociala medier.

Målgruppen för kampanjen ”Blommor och bin och pornografin” vill organisationen nå både unga och lärare genom att ta död på de positiva myter som de anser omge porrindustrin.

Den kreativa arbetsgruppen på Silver har varit Josefin Inge och Frida Berlin, konceptutveckling och design samt Mikaela Sandström video/motion graphics.

– Pornografin som ämne bjuder till många möjligheter att skapa uppmärksamhet, men det blir lätt på bekostnad av dem som redan är drabbade och fallit offer inom porrindustrin. Med konceptet ”Blommor och bin och pornografin” tycker vi att vi hittat en ton och uttryck som skapar uppmärksamhet på rätt sätt, kommenterar kreatören Josefin Inge.

Både Silver och mediebyrån Cassini har jobbat helt pro bono och dessutom sponsrat medieköpen.

Kampanjen består av printannonser, digitala enheter, en kampanjsida samt tio videofilmer för social media och hemsida. 

Arbetsgrupp

Talita

Meghan Donevan,  beställare


Silver

Josefin Inge, kreatör, konceptutveckling

Frida Berlin, kreatör, konceptutveckling

Mikaela Sandström, regissör

Sophia Danforth, klippning och produktion

Johan Ekström, motion graphics

Daniel Månsson, projektledare


Cassini

Linda Kokovic, mediastrategi och mediaöp

Emma Sverin, mediastrategi och mediaköp


Media:

Print: SvD, Aftonbladet, Amelia, M, Tara


Digitalt: SvD,  Instagram, Facebook

 

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterSilver

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.