onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Talita och Åkestam Holst släpper en kollektion med sexköparnas favoritplagg – offerkoftan

Publicerad: 14 december 2022, 10:30

Får det lov att vara en offerkofta?

En av tio män har köpt sex – en trend som inte ser ut att minska. Nu har organisationen Talita tröttnat på offerkoftorna män tar på för att försöka undvika ansvar.

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstTalitaNyheterKampanj

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Tillsammans med Åkestam Holst lyfter nu Talita fram offerkoftorna i ljuset – bokstavligt talat. Resumé har skrivit om de kampanjer Talita gjort med Åkestam och Holst, otaliga gånger. 

Läs också: Jenny Kaiser om hur Åkestam Holst kom tillbaka efter krisen: ”Det var väldigt chockartat”

Talita är en ideell förening som erbjuder stöd och hjälp till kvinnor som utnyttjats, eller riskerar att utnyttjas, i prostitution och människohandel för sexuella ändamål.

Utöver sitt rehabiliterande arbete så jobbar Talita också hårt för att förebygga sexköp. Nu har de tagit fram en kollektion offerkoftor bestående av vanliga bortförklaringar män använder för att rättfärdiga sina sexköp.  

En tidigare kampanj: Talita hyllar lågkonjunkturen – mindre pengar till sexköp 

– Ursäkterna är både upprörande och absurda på samma gång. De är ett bevis på att männen inte tar ansvar för sina egna handlingar och gör sig själva till offer, i stället för att tänka på de kvinnor som de utnyttjat. I stället hänvisar man till omständigheter som om dessa skulle göra det mer okej att köpa sex, säger Anna Sander och Josephine Appelqvist som grundat Talita.  

De utvalda ursäkterna på koftorna har ofta nämnts av män som har blivit gripna för köp av sexuella tjänster, antingen i media eller till poliser som varit på plats vid gripandet.

De utvalda ursäkterna har ofta nämnts av män som har blivit gripna för köp av sexuella tjänster, antingen i media eller till poliser som varit på plats vid gripandet.

Motiven på tröjorna vittnar om våld, droger och fattigdom bland kvinnorna som utnyttjas i sexindustrin. Syftet med kampanjen är att visa var problemet med sexköp faktiskt ligger.

Bakom varje sexköp finns en bortförklaring. Vi ser hur fruktansvärt dåligt kvinnorna mår och hur illa de far i sexindustrin. Man blir lika arg och upprörd varje gång man möter detta, och tänker ”Hur får vi stopp på sexhandeln?”. Svaret är egentligen ganska enkelt - genom att män slutar köpa sex, säger Anna Sander och Josephine Appelqvist. 

Kampanjen är framtagen av Åkestam Holst i samarbete med Hope och Handarbetets Vänner. Talitas arbete ligger företagen nära hjärtat. Handarbetets Vänner startades 1874 för att ge kvinnor möjlighet till egen försörjning och HOPE har länge tagit ställning för personer som politisk och socialt gör skillnad.  

– Det kändes intressant att ta ett så välkänt begrepp som offerkofta och ta ut det i verkligheten, på riktigt. I kampanjuttrycket har vi hämtat inspiration från modevärlden, men till skillnad från vanligt höst- och vintermode så är det här en trend med en mörkare baksida, säger Agnes Nisbel Fjäll, copywriter på Åkestam Holst NoA.  

Kollektionen består av fyra offerkoftor varav en kommer auktioneras ut i välgörande syfte. Intäkterna går oavkortat till Talitas uppsökande och rehabiliterande arbete. Auktionen startar den 14/12 och avlutas den 28/12, du hittar den på Talitas hemsida och sociala kanaler. 

Kampanjen pågår fram till årsskiftet och kommer förutom sociala medier att synas som utomhusreklam, print och native i utvalda modemagasin.  

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Talita:  

Grundare: Josephine Appelqvist

Grundare: Anna Sander

 

Åkestam Holst NoA: 

Creative Director: Joakim Khoury 

Art Director: Linus Bronge, Ivan Trip & Shilan Shewki 

Copywriter: Agnes Nisbel Fjäll & Daniel Vaccino 

Produktionsledare: Anna Nollendorfs 

Planner: Sebastian Stüben & Stina Hansson 

Social Media Specialist: Johnny Wettergren 

 

Fotograf: Ivan Trip 

 

Koftor: HOPE 

Brodyr: Handarbetets Vänner 

 

BKRY NoA:

DOP: Max Hedeby

Klippare: Alexander Simmo

Producent: Sanna Wikman

 

NoA Ignite:

Frontend utvecklare: Josefine Ljung

Designers: Sara Shahbazi, Johan Lundgren

Head of Operations: Frida Holmström Meinking

 

 

Filmproduktion: 

BKRY NoA & Gangsters 

 

Ljuddesign: Martin Dahl 

Colorist: Max Strömberg 

Landningssida: NoA Ignite 

Repro: BT repro 

Faktor: John Mullersdorf/Stream Nordic 

Retusch: Johan Cabezos 

Media: SvD Perfect Guide, Clear Channel & Café 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev