Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Tareq Taylor om nya samarbetet: ”Det jag har gemensamt med Clooney är det silvriga håret”

Publicerad: 8 november 2021, 08:16

Foto: Sonja Lovdal

Krögaren och stjärnkocken Tareq Taylor tar nu rollen som officiell ambassadör för snabbkaffe. ”Det är under fikapausen som det verkliga arbetet tar fart,” säger han i en intervju med Resumé.


Ämnen i artikeln:

KampanjSamarbete

Det har blivit en upptagen höst för Tareq Taylor. Inte nog med att han är med i tv-programmet ”Bäst i köket”, han kommer också sällskapa svenskarna som julvärd i SVT. Dessutom har hans projekt ”Maten é klar” nyligen inlett ett samarbete med Scan. Nu läggs det till på uppdragslistan: Tareq blir ansiktet utåt för Nescafé Lyx.

– Det känns bra, tycker jag, det är ett företag med sunda värderingar. För mig är det viktigt att man ser till att produkten är schyst hela vägen, att man säkrar både arbetsförhållanden och produkt. Att det står för något med goda mänskliga värden - jag driver ju själv restaurang och det är just mötet mellan människor som jag hoppas att jag bidrar med, förutom god gastronomi då. Fikastunden är ett möte mellan människor, vi jobbar i samma bransch.

Hur ser du på Nescafé som varumärke, vad representerar det?
– För mig säger deras produkt precis det: det ska vara lätt, tillgängligt och gott. Det är under fikapauser som det verkliga arbetet tar fart, det är då man börjar prata och hitta vägar framåt, säger Tareq Taylor.

Hur ser du på ditt personliga varumärke?
– Jag hoppas att jag är en person som man uppfattar som hårt arbetande och pålitlig, att jag står för vad jag säger. Att jag inte är någon som flackar fram och tillbaka utan är jordad i mitt entreprenörskap, säger han och fortsätter:

– Men jag har ingen strategi för ‘mitt’ varumärke. Jag har väldigt svårt att skilja på mig själv som person och mig själv som varumärke, jag skulle nog bli schizofren om jag tittade på mig själva som person OCH varumärke hela tiden. 

Från Nescafés sida är målet med kampanjen att ”fokusera på de ögonblick som spelar roll”, enligt Tanja Serup, nordisk varumärkeschef.

– Vi vill vara trogna varumärkets värderingar genom att kommunicera om ögonblick som är viktiga, fortsätter hon.

– I reklamfilmen har detta väckts till liv genom att visa ett ögonblick i Tareqs liv där han lagar mat tillsammans med sin dotter. Båda brinner väldigt mycket för mat och experimenterar med olika smakriktningar. Kaffe handlar också om smak, och har faktiskt minst lika många olika smaktoner som vin har. Det har varit en nyckel, att ha en ambassadör som är intresserad av olika smakriktningar.

Tidigare har Tareq Taylor samarbetat med bilmärket Mini och han är ambassadör för organisationen Friends. 

Hur väljer du vilka samarbeten du vill ingå i?
– Jag har alltid jobbat utifrån mina värderingar, jag går inte genom livet och chansar mig fram. Chansningar måste man ta, men om jag välja något så väljer jag alltid utifrån det jag står för. Det har jag nog aldrig reflekterat över att det ska ha en påverkan på mitt varumärke, utan det är ett personligt ställningstagande. Antingen så står jag för en specifik sak eller så gör jag inte. Jag ska vakna med mig själv varje morgon, så jag väljer det som rimmar väl med mina egna värderingar, säger han.

Han sällar sig nu till en ganska liten, men framgångsrik, grupp kaffe-ambassadörer. George Clooneys reklamsamarbete med Nespresso är ett av världens mest framgångsrika, och Brad Pitt samarbetar med kaffemärket De’Longhi. 

Känner du att ni ligger i samma klass som George Clooney nu?
– Det finns inte en chans i helvetet att jag kan jämföra mig med George Clooney, men det är väldigt roligt att få vidröra samma bransch, säger han mellan skratt.

– Det vi har gemensamt är det silvriga håret, sen tar det slut.

Samarbetet kommer pågå minst till slutet av 2022, enligt Nescafé. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjSamarbete

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.