Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Telenor blickar mot framtiden i det nya reklamkonceptet med Nord DDB

Publicerad: 10 Juni 2020, 08:17

”Det bästa har inte hänt än”, det slår Telenor fast när de rullar ut sitt nya reklamkoncept tillsammans med Nord DDB. Liksom tidigare fokuserar telekombolaget på uppkopplingens betydelse i vardagen, men Telenorfamiljen är utbytt mot ett futuristiskt anslag.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBReklam

I flera år har Telenor haft en optimistisk och positiv ingång till det digitala livet och bland annat debatterat frågan om skärmtid, bland annat genom ”Skärmlivsrapporten”. Under förra hösten bröt varumärket med Acne och gick ut i pitch som Nord DDB gick vinnande ur. I en intervju med Resumé sa bolagets varumärkeschef Tobias Clewemar att byrån var starka i att presentera nya vinklar och att Telenor kommer att fortsätta med varumärkesbyggande kommunikation.

Huruvuida Telenorfamiljen, som varumärket arbetat med sedan början av 2010-talet skulle vara kvar eller inte var fortfarande oklart, efter Michael Perlitz död våren 2019. Det nya reklamkonceptet från Nord DDB har en helt ny tonalitet, en futuristisk känsla och ska inspirera till teknikoptimism. Förutom konceptet har byrån även tagit fram en ny identitet under våren.

– Utvecklingen går snabbt och redan idag är uppkopplingen en oskiljaktig del av våra liv. Möjligheterna som det ger oss har aldrig varit så många, och ännu fler ska det bli. Konceptet är inte en motreaktion på den pågående pandemin, utan resultatet av ett långsiktigt arbete som ger uttryck för behovet av optimism i en värld som vi tror kommer att fortsätta förändras till det bättre med hjälp av ny teknik, säger Tobias Clewemar, varumärkeschef Telenor i en kommentar.

Det nya konceptet lanseras med en rikstäckande kampanj som rullas ut från och med i dag den 10 juni. Den första reklamfilmen, regisserad av Andreas Nilsson produktionsbolaget Bacon, skildrar en fantasifylld och knasig framtidsutopi i linje med det optimistiska budskapet ”Det bästa har inte hänt än” til tonerna av 1970-talsdängan ”Ain't seen nothing yet”. 

 – Det handlar inte om att slå fast exakt hur framtiden kommer att se ut, utan snarare leka med tanken på vad som är möjligt. Vi är övertygade om att framtiden kommer fortsätta slå oss med häpnad och förbättra många saker i livet, något som många av våra kunder verkar hålla med om, där närmare 7 av 10 tror att ny teknik kommer att ha positiva konsekvenser för samhället. Vi vill fortsätta vara en progressiv verksamhet, både när vi produktutvecklar, förnyar arbetssätt och hur vi kommunicerar med och hjälper våra kunder, säger Linda Wetterborg, marknadschef på Telenor Sverige i en kommentar. 

Den nya kampanjen kommer att synas både i tv och supporteras av OLV, utomhus. display och print-annonsering. Framåt kommer kampanjen fyllas på med mer pr- och contentdrivna aktiveringar. 

– Det har varit ett intensivt samarbete för att landa det här konceptet, men det har också skapat förutsättningar en kreatör ofta drömmer om. Telenor består av ett gäng modiga och framåtlutade människor och deras vilja har inspirerat oss något otroligt. 2020 i sin helhet så här långt har visat på hur komplex världen och mänskligheten kan vara, men restriktioner kan också bidra till kreativitet. I en värld som brinner behövs ett optimistiskt mindset mer än någonsin, det bästa kan verkligen inte ha hänt än, säger Hanna Stenwall, creative lead för Telenor på Nord DDB i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.