Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Telenor byter koncept igen – mänskliga relationer i fokus

Publicerad: 1 juni 2022, 13:16

Efter två år och med ny marknadschef ändrar Telenor kommunikativ riktning igen. Telekomoperatören överger framåtblickande ”Det bästa har inte hänt än” för en kommunikation som kretsar kring livet för några karaktärer i ”Telenorhuset”.


Ämnen i artikeln:

NyheterNord DDBTelenor

Efter ett långt strategiskt arbete lanserade Telenor kommunikationskonceptet ”Det bästa har inte hänt än” under den dåvarande marknadschefen Linda Wetterborg, inför pandemisommaren 2020. Tillsammans med Nord DDB ville varumärket sticka ut i telekomkategorin och medvetet särskilja sig mot konkurrenterna.

I oktober förra året hämtades If:s tidigare inhousebyråchef Robert Nygren in som ny marknadschef efter Linda Wetterborg som tidigare lämnat. Och nu sker den typ av förändring som ofta inträffar när nya personer får ansvar över varumärket.

Med start i dag lanserar Telenor ett nytt långsiktigt kommunikationskoncept. Syftet är att lyfta nyttan i bolagets produkter och teknik genom ett mänskligt perspektiv. Tittarna får följa ett antal individer med olika livssituationer i ett blått hus.

Med konceptet vill Robert Nygren gå tillbaka till det cetnrala i Telenors erbjudande – kommunikation människor emellan där varumärkets teknik och nätverk förenklar vardagen och arbetslivet för kunderna.

Ambitionen är att tittarna ska kunna följa grannarna i ”Telenorhuset” under en längre tid framöver. Karaktärerna utgörs av pensionärer, barnfamiljer, ett ungt par, singelhushåll och hunden Arne. Den första kampanjen med det nya konceptet går upp i dag den 1 juni. Konceptet är framtaget tillsammans med Nord DDB. Filmerna är producerade av Giant&Toys och Emil Möller.

– Med ”Det bästa har inte hänt än” var fokus på ny teknik som skulle komma. Vi ville skapa en nyfikenhet, men såg att det inte funkade på det sätt vi önskade i våra målgrupper. Det är viktigt att vara uthållig, men det är också viktigt att ha modet att gå vidare från det som inte funkar. Vi har valt att i stället jobba med ett koncept vi tycker är genuint, mänskligt och relaterbart. Det vi arbetar med är kommunikation mellan människor och det är ett uppdrag vi tar på stort allvar. Det vill vi också kommunicera, säger Robert Nygren till Resumé. 

Enligt Robert Nygren har varumärket i feedbacken från kunderna sett en längtan efter tillbaka till ett mänskligare perspektiv. Det nya kundkonceptet har vuxit fram genom ett kundinsiktsarbete i form av bland annat regelbundna varumärkesundersökningar och fokusgrupper. Synpunkter och erfarenheter från Telenors medarbetare har också vävts in i processen. 

– Vi såg att det fanns en lucka på marknaden för en telekomoperatör som utgår från kundens behov och erbjuder lösningar som faktiskt kan förenkla deras vardag. Många kunder känner sig helt enkelt förbisedda av sin telekomoperatör och att allt för mycket handlar om tekniken. Inte nyttan. Det i kombination med Telenors styrkor och trovärdighet inom säkerhet, innovation och service samt historiska familjeposition ledde oss fram till det nya konceptet. Vi fick också insikten om att många kunder är oroade över säkerheten på nätet och önskade att vi skulle hjälpa dem med det, så det har vi satsat på det senaste året.

När ni lanserade ett nytt koncept i juni 2020 var det ett medvetet val att bygga en utmanarposition och särskilja er från konkurrenterna. På vilket sätt särskiljer sig den här kommunikationen?
Telenor har ett arv av att arbeta med starka varumärkesbärare både med Telenorfamiljen och även tidigare för Bredbandsbolaget. Det arvet för vi nu vidare men i en mer flexibel form med Telenorhuset där både själva huset och karaktärerna är tänkta att bli symboler och skapa igenkänning för varumärket Telenor över tid. Dessutom är vår kommunikativa lins den nytta vi tillför människor emellan. Hur vi tryggar relationer både nu och i framtiden. Och den vinklingen äger ingen i dagsläget.

Det är många annonsörer som valt det vardagsnära spåret i kommunikationen de senaste åren samtidigt som flera av operatörerna tar utgångspunkt i sina produkters plats i kundernas liv. Ser du någon risk att konceptet ligger för nära andra annonsörer i kategorin?
– Det är fler som har gått mer vardagsnära och kanske är det ett tecken i tiden. Men relevans och igenkänning är i sig aldrig en nackdel. Frågan är vad du gör av den och hur du särskiljer dig. Vi vill fortsätta att särskilja oss med innovativa produkter, tjänster och erbjudanden som underlättar livet för våra kunder. När det sedan kommer till att kommunicera detta vill vi göra det på ett mänskligare sätt och med mer igenkänning än våra konkurrenter. Och vi kommer att göra det utifrån Telenorhuset och våra karaktärer som vi hoppas bygger både igenkänning och preferens för Telenor.

Hur kommer ni fortsätta att använda er av Telenorhuset framåt i kommunikationen?
Det är navet i vårt historiebyggande. Vi kommer att få lära känna de som bor och lever i huset alltmer framöver. Samt så klart hur Telenor med smarta och innovativa lösningar kan trygga deras relationer på olika sätt.  Jag tycker faktiskt själv att det ska bli väldigt spännande att se hur det utvecklas

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Telenor
Robert Nygren, Marknadschef

Annika Lindholm, Chapterlead Advertising & Media

Annika Kreipke, Chapterlead Content & Copy

Vidar Hekkelstrand, Chapterlead Design

Katarina Hamnholm, Projektledare

Lena Wallin, Produktionsledare


Nord DDB

Magnus Tengzelius, Projektledare

Stefan Gustavsson, Copy

Kalle Dos Santos, AD

Lena Gallon, Produktionsledare

Josefin Lundquist, Byråproducent

Nina Åkestam Wikner – Head of strategy

Pärmartin Jonsson – Graphic design

 

Giants&Toys

Emil Möller, regi

Tilde Franzén, EP

Niklas Jakobsson, producent

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterNord DDBTelenor

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.