Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Tena vill utmana förutfattade meningar om sex, åldrande och inkontinens

Publicerad: 10 Mars 2020, 13:45

I reklamfilmen ”Ageless” skildras kvinnor över 55 som berättar om sin inställning till sex och den egna kroppen.

Tena lanserar kampanjen ”Ageless” som sätter ljus på hur åldrande och inkontinens påverkar kvinnors sexualitet och självbild. Med kampanjen vill Tena utmana föreställningen att inkontinens är någonting att skämmas över.


Ämnen i artikeln:

KampanjThe Guardian

Kampanjen ”Ageless” är framtagen av AMW BBDO och är en del av Tenas varumärkesplattform ”I will be me”. Kampanjen syftar till att väcka diskussion om de positiva sidorna av kvinnligt åldrande och utmana förutfattade meningar om hur inkontinens påverkar kvinnors tillvaro.

Kampanjen består bland annat av en 60 sekunders lång reklamfilm av regissören Yorgos Lanthimos, som bland annat regisserat den mångfalt prisbelönade filmen ”The Favourite”. I reklamfilmen skildras kvinnor över 55 som berättar om sin inställning till sex och den egna kroppen. Manuset togs fram i samarbete med de medverkande kvinnorna och speglar deras verkliga upplevelser. 

Kampanjen kommer gå i brittiska Channel 4 och även synas i The Guardian. Förutom i Storbritannien kommer kampanjen gå i Frankrike och Tyskland. 

Tena har i samband med lanseringen av kampanjen ingått ett samarbete femtech-varumärket Je Joue, genom vilket man kommer involvera influencers i de tre länderna. 

LÄS MER: ”Älska vaginan”-kampanjen ska inspirera kvinnor att lära sig mer om sin kropp

”Ageless”-kampanjen lutar sig mot Tenas egen research kring kvinnors attityder gentemot inkontinens och intimitet senare i livet. Resultaten visar att medan 44 procent av kvinnor under 35 år tror att inkontinensbesvär kommer ha en negativ påverkan på deras sexliv, uppger endast 10 procent av kvinnor över 50 att så faktiskt är fallet. 

Lisa Myers, marknadschef på Tena, kommenterar i ett pressmeddelande:

– På Tena är vår mission att utmana den nuvarande föreställningen att inkontinens är någonting att skämmas över. Vår research visar tydligt att det finns en stor diskrepans mellan yngre och äldre kvinnor när det kommer till att förstå verkligheten med inkontinens och hur det påverkar sex och intimitet senare i livet. Vi skapade den här filmen för att hylla äldre kvinnor och tackla tabut runt åldrande och intimitet, och samarbetade med Yorgos för att säkerställa att de medverkande kvinnorna kände sig stärkta och att deras perspektiv förmedlades på ett korrekt sätt. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjThe Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.