Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

The Amazing Society samarbetar med FN i global kampanj

Publicerad: 16 december 2021, 13:04

The Amazing Society samarbetar med FN I global kampanj.

Tillsammans med FN har The Amazing Society tagit fram ett koncept för att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor. Nu har de tagit fram en ny kampanj med praktiska råd för att göra relationer mer jämställda under coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

I samarbete md FN har The Amazing Society tar fram att-göra-lista för att män ska engagera sig. I ett pressmeddelande beskriver Christina Knight hur hon fick uppdraget för FN.

– Jag blev inbjuden till ett digitalt möte med huvudkontoret i New York och reagerade på en HeForShe-kampanj som lanserades under Covid-våren 2020, en kampanj som i princip kommunicerade att nu när du som man är hemma mer och eventuellt jobbar hemifrån, är det fint om du ’hjälper till mer i hemmet’ typ tömmer diskmaskinen och sånt. Jag tyckte de behövde jobba med mer universella koncept som är gångbara globalt, eftersom kampanjen i mina ögon kändes väldigt amerikansk – och inte skulle fungera i Norden, säger Christina Knight.

– Jag föreslog att de skulle ta kontakt med ett byrånätverk och nämnde Ogilvy för framtagande av ett globalt koncept som kunde anpassas via Ogilvys lokala byråer över hela världen. Då frågade de mig om inte jag ville jobba med uppdraget istället och så tog jag det till TAS och vår planner Henrik Jansson, helt enkelt, och vi förstärkte med externa resurser i form av Kajsa Öijerholm som copywriter och Nina Kurn som AD, som nu har gått vidare som strategy director på McCann, fortsätter hon.

The Amazing Society har bland annat tagit fram att-göra-lista för män med hundra förslag på olika åtgärder en man kan engagera sig i. Exempelvis kring olika frågor som våld mot kvinnor, sexuella övergrepp, härskartekniker på jobbet eller i skolan.

- Många män vill göra skillnad, men kan också känna sig osäkra kring vad de kan göra och rädda för att göra fel, säger Kajsa Öijerholm. 

Lanseringen av kampanjen skedde den 25 november tidigare i år i samband med ’Orange Day’, dagen då FN uppmanar hela världen att uppmärksamma och agera mot mäns våld mot kvinnor.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.