Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 15 Mars 2021, 10:45
The Amazing Societys lekfulla nordiska kampanj för Semper.
Semper valde nyligen The Amazing Society som ny byråpartner. Nu har den första gemensamma nordiska kampanjen lanserats där den gamla slagdängen ”Bättre och bättre dag för dag” har uppdaterats och fått ny innebörd.
Den nordiska kampanjen handlar om att förmedla nya fakta och från den senaste forskningen om små barns mat och matintroduktion. Semper har varit delaktig i OTIS-studien som genomfördes vid Umeå universitet under åren 2015-19 som forskat kring optimal barnmat och matintroduktion. Att god hälsa och goda matvanor läggs tidigt är en sak, svårare blir det när dagens ambitiösa föräldrar ska följa detta i praktiken.
Studiens resultat visar att det finns ett ”fönster” för att introducera nya smaker i ett barns liv mellan 4-6 månader ålder då smakintroduktioner kan börja ges och upp till cirka 12 månader. Därefter ökar misstänksamheten mot nya, okända smaker och konsistenser.
Mot bakgrund av studien lanserar Semper en metod som hjälper föräldrar med matintroduktionen steg-för-steg genom appen Semper STEP.
– Vår kommunikativa utmaning blev att förmedla syftet med och resultatet av studien och att omsätta den i mer populärvetenskapliga, folkliga ordalag, så att det upplevs både som seriöst, inspirerande och hjälpsamt. Det gjorde vi med en sång och ett gäng härliga ungar. Vi livade helt enkelt upp den gamla slagdängan ”Bättre och bättre dag för dag” med ett nytt sound och ny text; ”Bättre och bättre sked för sked!”, säger Markus Björk, senior brand specialist på The Amazing Society i en kommentar.
– Det betyder att föräldrar kan introducera nya, goda och nyttiga matvanor för sina barn och barnbarn till peppiga toner utan pekpinnar; dramatiserat främst för sociala medier och butik. För mig personligen är det fantastiskt roligt att återuppta relationen med Semper; som var min första kund på Hall & Cederquist 1986 - en relation som sedan varade i hela 18 år i sträck, kommenterar Christina Knight, executive creative director på The Amazing Society.
Kampanjen ”Bättre och bättre sked för sked” går upp i sociala medier vecka 11 och i butik vecka 15.
Semper
Åsa Jutterström, Nordic Brand & Communication Manager
Marina Eriksdotter, Marketing Director Brand & Communication
Magdalena Sjödin Larsson, AD & NPD Communications manager
The Amazing Society
Markus Björk, Senior Brand Specialist
Christina Knight, Executive Creative Director
Henrik Jansson, Planner
Bill Hall, Client Manager
Susanna Hillborg, Produktionsledare
Ottman Grönberg, Digital Media Specialist
Kajsa Öijerholm, Copywriter
Carin Stegen, Motion Designer
Gabriel Tiedtke/Ali Alsalem, Content Creators
Ebbe Sundberg, Producent
Marcus Kurn, Fotograf/DOP
Music Super Circus, musik