Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

The Body Shop informerar om mäns våld mot kvinnor under Black Friday

Publicerad: 17 November 2020, 09:33

Skönhetsvarumärket The Body Shop väljer bort rabatt i butiken för att i stället lyfta statistik om mäns våld mot kvinnor. ”När det kommer till hållbara långsiktiga CSR-samarbeten så handlar det inte bara om donationer och finansiering, minst lika viktigt är folkbildning och informationsspridning”, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter som också står bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

23 procent av tjejer i åldersgruppen 16 till 24 år har någon gång utsatts för brott i en nära relation, enligt en analys från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, genomförd 2018. 

Den statistiken har skönhetsvarumärket The Body Shop tagit fasta på under årets Black Friday. Istället för att fylla butiken med kommunikation som berättar om rabattnivå i procent, kommer kunderna att mötas av statistiken om att var fjärde tjej utsätts för våld i sin relation. 

Kampanjen är ett samarbete med den nationella organisationen Ungarelationer.se, och kommer att synas under kommande vecka. 

– Att The Body Shop använder Black Friday till att istället så tydligt synliggöra ett utav våra största samhällsproblem - mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer - är oerhört viktigt och betydelsefullt. När det kommer till hållbara långsiktiga CSR-samarbeten så handlar det inte bara om donationer och finansiering, minst lika viktigt är folkbildning och informationsspridning, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter som driver ungarelationer.se, i ett pressmeddelande. 

Tidigare i år har The Body Shop lyft problemet kring mäns ökade våld som en effekt av självisolering och restriktioner under coronapandemin. 

Bild 1/1  

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.