Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

The Body Shop tackar nej till Black Friday, uppmärksammar siffrorna som spelar roll

Publicerad: 22 november 2021, 10:15

The Body Shop gör en egen tolkning av Black Friday, och tar ställning mot både konsumtionshets och våld.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Under Black Friday-veckan vill The Body Shop prata om andra siffror än procentrabatter och erbjudanden. I en egen tolkning av veckan gör man ett samarbete med plattformen ungarelationer.se för att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor. 

Precis som under en vanlig rea så är det affischer med procentsatser som utgör majoriteten av kampanjen. Men det som visas är inte prisavdrag, utan statistik kring mäns våld mot kvinnor i Sverige och runtom i världen. Kampanjen kommer pågå i fysiska butiker och online under hela veckan.

Man kommer dessutom hålla en ”Blackout strike” på torsdagen den 25 november, som är Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor eller Orange Day. Klockan 15 under torsdagen kommer alla butiker i Sverige att släckas ner.

– Vi vill att våra butiker ska vara en plats att där vi kan prata om miljö- och människorättsfrågor. Mäns våld mot kvinnor är en pandemi i världen och i Sverige och vi som företag berörs av det på så många sätt, inte minst genom att vi vet att en tredjedel av alla kvinnliga kolleger kommer att utsättas för våld under sin livstid. Blackout strike och att dedikera Black Week till denna brinnande fråga är en av de saker vi gör för att aktivt ta ställning, säger Tanja Bruun, som är chef för varumärke och aktivism på The Body Shop.

The Body Shop har sedan tidigare valt att tacka nej till Black Friday av hållbarhetsskäl, och kommer göra detsamma även i år. 

– När vi tog beslutet att säga nej till Black Friday uppskattade vi ett relativt stort försäljningstapp, men vi tappade enbart 50 procent av det estimatet. Konsumenter som var ute för att Black Friday-fynda valde att besöka våra butiker ändå, många var nyfikna på vår approach med aktivism i fokus och vi fick mycket positiv feedback från väldigt många kunder att vi valde att stå utanför konsumtionshysterin som råder under den här perioden, säger Eva Lemark, head of retail på The Body Shop.

I stället märkte man, enligt ett pressmeddelande, besparingar i form av frakt- och logistikkostnader, samt att arbetsmiljön var mer positiv för personalen.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.