Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Tibber gör en öl för att öka medvetenheten om el

Publicerad: 15 juni 2022, 08:15

El eller ölchock? nu mer är det same same.

Tibber tar till öl för att göra svenskarna mer medvetna om sin energikonsumtion. De höga elpriserna har skapat problem för många hushåll, men också medvetenhet kring den egna elförbrukningen.


Ämnen i artikeln:

GullersGullers Grupp

För att bidra till en bättre förståelse om hur man kan minska sin elförbrukning lanserar elbolaget Tibber nu världens första öl med smak av el och som säljs till ett rörligt ölpris.

Att minska sin elförbrukning är gynnsamt både för klimatet och för att kompensera för höga elpriser. En ny undersökning, utförd av Norstat på uppdrag av Tibber, visar att 45 procent av svenskarna oroar sig över elpriset och att 47 procent tror att elpriset kommer fortsätta gå upp det närmaste året. Samtidigt svarar 50 procent av svenskarna att de inte vet vad som skiljer olika elavtal åt. För att upplysa konsumenter om hur timprisavtal fungerar lanserar nu elbolaget ölen Ölchock. 

Ölen säljs i begränsad upplaga och lanseringen är en del av en större satsning i att få svenskarna att göra mer medvetna val när det kommer till energikonsumtion. Gullers grupp ligger bakom kampanjen. 

– Generellt ser vi att svenskarna har en låg kunskapsnivå gällande el och elavtal. De flesta av oss har dock full koll på vad som är dyrt och billigt när det gäller öl. Vi vill flytta den instinkten in i elens värld. Ju fler som får upp ögonen för att man kan styra sin elförbrukning och handla el när efterfrågan är som lägst på dygnet, desto bättre. Det betyder inte bara billigare räkningar, utan också mindre belastning på elnätet och att vi bidrar till att få in mer förnybar energi i elsystemet. Det är bra för både för plånboken och miljön, säger Daniel Lindén, grundare av Tibber.

Smakerna på ölen är inspirerade av el och precis som elen i elnätet följer ölen svängningarna på energimarknaden: upp och ner, timme för timme. Under ett dygn i maj 2022 svängde elpriset hela 4 000 procent – hade ölpriset svängt på samma sätt runt ett ”normalpris” hade ölen kostat så lite som 4 kronor och så mycket som 182 kronor.

Att elpriset kan pendla så mycket under en och samma dag är en naturlig effekt av att mer förnybar och väderberoende energi kommer in i elsystemet och gör oss mindre beroende av fossila energikällor. Med ett timprisavtal finns det stora möjligheter att spara pengar genom att flytta sin elförbrukning till tider på dygnet när elpriset är lågt.

– Om ölpriset svängde på samma sätt som elpriset är jag övertygad om att vi skulle se snabba beteendeförändringar med förändrade konsumtionsmönster. Därför vill vi testa vad som händer när vi släpper en öl med uppgiften att utbilda om el.

Tillsammans med mikrobryggeriet TrainsStation brewery har vi smaksatt ölen med sichuanpeppar och ingefära, vilket vi tror är smaker som kan skapa en känsla av elektricitet, fortsätter Daniel Lindén.

Under kampanjens första dagar besöktes kampanjsidan över 3000 gånger och nästintill 500 flaskor såldes.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Om Ölchock

Ölchock är en alkoholfri ljus lager vars smaker ger en elektrisk upplevelse med toner av kittlande sichuanpeppar, cayenne och het ingefära. 

 

Priset på ölen följer svängningarna i energimarknadens elpriser och finns att köpa online här. Där visas också det aktuella priset

just nu. Ölen togs fram i samarbete med Train Station Brewery och finns endast i begränsad upplaga på sajten.

 

Om ölprisindex

Det rörliga ölpriset är ett index som utgår ifrån det rådande dygnets timpriser i elprisområde 3 och det svenska genomsnittspriset för en 33 cl öl på krogen (60 kr).

 

Arbetsgrupp:

Byrå: Gullers Grupp

Kund: Tibber

Pr- och Kommunikationsansvarig, Tibber: Eunice Aguilar

Kundansvarig: Oskar Kalmaru

Projektledare: Anna Kron Lindqvist

Creative director: Johan Yilmaz

Art director: Mattias Gustafsson

Copywriter: Gustav Bernhardsson

3D designer: Gustaf Furusten

Producent: Pelle Helmstein

PR-konsult: Helena Björklund

PR-konsult: Mimmi Onsum

Strateg: Indra Fredholm

Praktikant: Sara Lindgren

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

GullersGullers Grupp

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.