Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Tier betalade stockholmares parkeringsböter i utmanande kampanj

Publicerad: 11 juli 2022, 11:20

Under förra veckan gick elscooterföretaget Tier runt på stan och betalade stockholmares parkeringsböter. Samtidigt har förarna uppmanats att välja bort bilen som färdmedel.


Ämnen i artikeln:

PostNyheter

 

Stockholm är en fantastisk plats att leva på, men det finns utmaningar och problem även där. För att hjälpa stockholmarna att förändra sina beteenden har Tier adresserat ett problem:

Felparkerade bilar. Det är i stort sett omöjligt att hitta en parkeringsplats i Stockholm och det kan kännas hopplöst när man drar på sig parkeringsböter.

Under veckan har Tier, i en kampanj framtagen av Post, betalat en del drabbades parkeringsböter. Anledningen till denna aktion handlar om att Tier vill uppmana människor att välja elscootern som färdmedel i stället för bilen.

– Vi betalade deras parkeringsböter för att, på ett lagom humoristiskt sätt, påminna om att det finns ett smidigare och mer miljövänligt transportmedel tillgängligt. Det är betydligt enklare att parkera en Tier på våra utsatta parkeringsytor och du eliminerar risken för parkeringsböter. Om vi – som djuren – går samman och lever mer hållbart kan vi skapa ett gladare och friskare Stockholm, säger Sofia Juhlin, head of marketing på Tier mobility i Norden.

De böter som har betalats har funnits på bilar som varit felparkerade under för lång tid. Andra bilister som gjort grövre parkeringsöverträdelser har inte fått sina böter betalade. De berörda bilägarna har blivit informerade och godkänt att deras böter har betalats av Tier.

Kampanjen utgår från ”The humanimal theory” – en teori som Tier har tagit fram tillsammans med Doktor. Alyssa Y. Stark från Villanova University i USA. Teorin syftar till att inspirera och uppmana människor att leva mer hållbart, precis som djuren. Kampanjen är skapad av Post med uttag i podcast, sociala medier och pr. Regissör för kampanjen är Faramarz Gosheh.

– Vägen mot mer hållbara vanor kantas ofta av klandrande och skuldbeläggande. I den här kampanjen ville vi i stället uppmuntra till ett hållbart liv genom förståelse och självdistans. Alla vägar som tar oss närmare ett mer hållbart leverne, är bra vägar. Om vår kampanj kan få i alla fall en person att ställa bilen till fördel för ett mer hållbart transportmedel har vi lyckats, säger Viktor Bolin, creative director på Post.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Tier mobility

Sofia Juhlin - Head of marketing nordics

Victoria Brodd - Marketing manager nordics

Alexandra Livijn - Global pr & influencer manager

 

Post

Viktor Bolin – Creative director

Viktoria Löwkrantz – Projektledare

Chris Hagberg – Art director

Miquel Gallardo – Art director

Carl Stuchly – Copywriter

Ellen Grönlund – Copywriter

 

Regissör/DOP

Faramarz Gosheh

Ohmy

Anton Bernelo - 3D Artist

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

PostNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.