Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Titta, det är en snopp! – Pressbyråns lusseballar uppmanar män att testa sig för prostatacancer

Publicerad: 14 november 2022, 14:36

Blir det en lussekatt formad som en snopp till trefikat? Pressbyrån vill uppenbarligen skapa reaktioner när de presenterar sin senaste innovation – Lusseballen. Den nya produkten är framtagen tillsammans med Åkestam Holst med syfte att uppmärksamma prostatacancer.

Ämnen i artikeln:

PressbyrånÅkestam HolstNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


”Lusseballe, lusseballe. Testa ballen före jul”.  

Vad är nu detta? Tänker nog en och annan. Lussekatter som ser ut som snoppar och udda re-makes av klassiska jullåtar. Åkestam Holsts lussekorv för den långvariga kunden Pressbyrån fick stort genomslag när den lanserades för fem år sedan. 2022 är det ”lusseballen” som ska sticka ut i utbudet. Pressbyrån har i november gjort gemensam sak med Prostatacancerförbundets återkommande kampanj Mustachkampen i november och vill påminna alla om att testa sig för cancer.

På annonserna uppmanar Pressbyrån alla över 50 år att göra ett prostatatest. Hälften av alla intäkter från sålda lusseballar skänks till Mustachkampen. 

Som om inte det vore nog har Pressbyrån spelat in en låt tillsammans med Åkestam Holst. Det är en omskrivning av den klassiska jullåten ”Lusse Lelle”.

Text/Lusseballe

Lusseballe, lusseballe

Testa baaaaaallen före jul

Lusseballe, lusseballe

Både fröööjdefull och kul

Och när du ääääändå äter ballen

Vill vi pååååminna dig

Du som nuuuu fyllt 50 år,

om en jäääätteviktig grej

Lusseballe, lusseballe

Gör Prostatatest idaaaaa´

Det tycker vi alla, alltså både vi på Pressbyrån och Mustaschkampen, låter bra!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen i ett pressmeddelande.

Den aktuella kampanjen kommer att synas både i butik och i tidningsannonsering med syftet att på ett avslappnat sätt belysa ett känsligt ämne och få fler män att testa prostatan. Lusseballen finns att köpa i utvalda butiker i Stockholm under vecka 46.




Under måndagen möttes Pressbyrån av en hel del glada tillrop i sociala medier.

”Love it! (Törs man säga så?)”, skriver copywritern Ulrika Good på Twitter.

Andra var inte lika förtjusta över tilltaget.

”Nej, pressbyrån”, skriver en Twitter-användare.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz 

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

 

Byrå: Åkestam Holst NoA 

Creative Director: Joakim Khoury

AD/Copy: Hanna Meijer & Carl Rets

Kreatörer: Eva Wallmark, Jerker Winther, Desirée Engström, Jeremy Phang, Felicia Jensen

Planner: Patrik Lundberg  

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Client Lead: Lisa Voltaire 

 

Orginalproduktion: BKRY NoA

Digitalproduktion: BKRY NoA

Fotoproduktion: Bsmart

Audioreklam: Bold NoA

PR-Byrå: Spotlight

Mediabyrå: Carat

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev