Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 20 april 2022, 09:40
Dubais emir driver initiativet ”Empty plates for empty plates” för att uppmärksamma svält och hunger i Mellanöstern.
Tomma registreringsskyltar för att uppmärksamma miljontals tomma tallrikar. Tillsammans med Publicis Groupe och Saatchi & Saatchi UAE genomförde Dubais regering en kampanj för att lyfta frågan om hunger och svält.
”800 miljoner människor lider av hunger. 2 miljarder vet inte varifrån deras nästa måltid ska komma. År efter år är de osynliga. För att öka medvetenheten om deras tomma tallrikar använde vi skyltar som miljoner i UAE faktiskt märker. Empty plates for empty plates.”
När en mängd bilar med tomma registreringsskyltar började dyka upp på Dubais gator blev många invånare förvirrade. Guerilla-kampanjen, som den kallats av The Drum, skiftar under fastemånaden ramadan fokus till de miljontals människor som lever i svält. Dubais ledare, emir Mohammed bin Rashid Al Maktoum, har tidigare startat ett initiativ att säkerställa att ingen i Mellanöstern eller Sydasien går hungrig under namnet ”1 billion meals”, och det är detta initiativ som står bakom kampanjen.
Efter kampanjen kommer registreringsskyltar med lägre nummer att auktioneras ut i vad man kallar ”The most noble number”-auktionen. De insamlade pengarna ska gå till emirens initiativ mot hunger.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.