Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Tre av tio kampanjer är svenska när Adage listar årtiondets bästa

Publicerad: 27 December 2019, 15:27

”Pee Ad” för IKEA, ”Epic Split” för Volvo Trucks och ”The Swedish Number” för Svenska Turistföreningen.

Forsman & Bodenfors ”Epic Split”, Åkestam Holst ”Pee Ad” och Ingos ”The Swedish Number” lyfts fram av Adage som tre av årtiondets bästa reklamkampanjer.


Ämnen i artikeln:

AdAgeVolvo TrucksEpic SplitThe Swedish NumberIKEA

När nyårsafton närmar sig dyker de upp i sedvanlig ordning: listorna som sammanfattar och rankar året. När det som i år dessutom handlar om sluttampen på ett årtionde är de fler än någonsin – och reklamvärlden är inget undantag. 

Den svenska reklambranschen har definitivt anledning att vara lite extra stolt när Adage, en av världens största och mest betydande tidningar om marknadsföring och kreativitet, rankar årtiondets bästa europeiska reklamkampanjer. Tre av tio kampanjer än nämligen svenska. 

Förstaplatsen förlänas till Forsman & Bodenfors hyllade ”Epic Split” för Volvo Trucks. Det osannolika stuntet där den avankade actionhjälten och kampsportstjärnan Jean-Claude van Damme går ned i split mellan två Volvo lastvagnar till tonerna av Enyas ”Only time” lanserades 2014 och gjorde Forsman & Bodenfors till världens mest prisade reklambyrå det året med bland annat två Grand Prix i Cannes Lions. När Resumé i våras rankade Sveriges 100 bästa reklamkampanjer genom tiderna var ”Epic Split” given på förstaplatsen.

LÄS MER: ”Stendahls på topp tio-listan över världens mest kreativa byråer”

IKEA:s ”Pee Ad”, framtagen av Åkestam Holst, finns på åttonde plats på listan över årtiondets bästa kampanjer. Adage skriver att IKEA har gjort en ”hel del fantastisk reklam” i hemlandet, och lyfter fram ”Där livet händer”-serien. Det mest innovativa uttaget anser Adage dock vara printannonsen för spjälsängen Sundvik, som innehåller ett graviditetstest – genom ett urinprov på en speciell yta i annonsen syns information om att Ikeas spjälsäng är billigare med Ikea Family-rabatt förutsatt att du är gravid. 

Direkt därefter, på nionde plats, finns världssuccén ”The Swedish Number” av Ingo för Svenska Turistföreningen. Med kampanjen ville Svenska Turistföreningen ta fasta på att Sverige är ett land med många röster, genom att lansera Sveriges egna telefonnummer dit vem som helst kan ringa och bli kopplad till en slumpvis svensk. Kampanjen gav Ingo byråns första Grand Prix i Cannes Lions någonsin och levererade pr-succéer på löpande band genom att bli omskriven världen över. Det gick till och med så långt att USA:s dåvarande president Barack Obama nämnde ”The Swedish Number” under ett tal vid ett besök av de nordiska ledarna. 

Se hela listan här. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.