Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Trestegsraket när Åhléns inleder julfirandet

Publicerad: 12 November 2020, 08:52

Skyltfönstret på Åhléns City i Stockholm.

Julskyltning, ett sällskapsspel och ett samarbete med operasångaren Rickard Söderberg utgör i år Åhléns julkampanj.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsJulkampanjTillsammans

Sakta men säkert börjar årets julkampanjer att strömma in. På grund av de rådande omständigheterna och att julkampanjer vanligtvis är fyllda av kramkalas och generationsöverskridande umgänge är det nog många som varit nyfikna på hur byråer och annonsörer ska ta sig an julen rent kreativt.

I dag har Åhléns julkampanj ”En jul för varandra” premiär. I den säger de sig vilja ta tillvara på insikten om att trots de förändrade förutsättningarna är julen en tid för ”glädje, gemenskap och omtanke”. ”En jul för varandra” kommer att ta sig uttryck i tre delar – det digitala sällskapsspelet ”Visste ni att?”, i digitala kanaler genom ett samarbete med operasångaren Rickard Söderberg och i julskyltning där de samarbetat med illustratören Lina Ekstrand. Utöver det har Åhléns även en julkalender med olika erbjudanden.

– I år vill vi göra julen magisk. Vi tror att behovet av en varm, omtänksam jul är större än någonsin efter allt som hänt i omvärlden under 2020. Vi är extra glada att kunna bjuda våra kunder på en digital julklapp i form av ett sällskapsspel. Vi kommer också bjuda på julstämning i våra digitala kanaler tillsammans operasångaren Rickard Söderberg, säger Cecilia Mortimer Meurling, marknads- och försäljningschef Åhléns.

Julskyltningen syns i alla Åhléns varuhus skyltfönster och på de största varuhusens fasader.

– Julen blir på grund av den rådande situationen lite annorlunda men vi har i år sett till att det online finns ännu större möjlighet att både hitta det som behövs inför julen och få del av julstämning. Självklart har vi även fokus på säkerhet och trygghet för de kunder som väljer att komma till våra varuhus i dessa tider, säger Cecilia Mortimer Meurling, marknads- och försäljningschef Åhléns.

Förra året satsade Åhléns på en julkampanj som kretsade kring något de kallade ”Homo Christmus”, julmänniskan, och lyfte hur folk förändras när det lackar mot jul. 

I april tidigare i år aviserade Åhléns att de inlett ett samarbete med Tillsammans och skulle skrota sitt traditionella kampanjupplägg för en mer always on-strategi med fokus på e-handel och digitala kanaler.

Bild 1/1  

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.