Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Trocadero släpper nytt koncept - positionerar sig mot läskjättarna

Publicerad: 2 Juni 2020, 08:58

Konceptet ”Lite gulkant på tillvaron”, framtaget av Åkestam Holst, handlar om att Trocadero gör de redan bra stunderna lite bättre.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsÅkestam HolstTrocadero

För tre år sedan köpte Spendrups upp Trocadero. Sedan dess har de lanserat en sockerfri variant, som redan säljer mer än ”originalet”, och låtit designbyrån Neumeister uppdatera förpackningsdesignen. Under våren har de även lanserat ett helt nytt kommunikationskoncept, framtaget av Åkestam Holst. 

– Konceptet handlar om att en Trocadero kan göra en bra stund lite, lite bättre. Ingen rocket science direkt, eftersom det är en väldigt god läsk. Men det väsentliga är egentligen hur vi säger detta. Trocadero är inte som deras gigantiska globala konkurrenter, och det är inte heller något de vill vara. De är en liten svensk läskaktör som har trogna kunder från norr till söder, vilket vi har omfamnat i kampanjen, säger Linus Bronge, kreatör på Åkestam Holst.

Konceptet har hittills fått enheter som gått i utomhus och i film. Filmerna är regisserade av Film de Libertés Gustav Egerstedt och har redan hunnit med att knipa en andraplats i Månadens kampanj. Övrig kampanjproduktion står NoA:s produktionsbolag BKRY för. Åkestam Holst har därutöver tagit fram ett Snapchat-filter där en blockflöjtsackompanjerad Trocaderoburk firas ned i ett snöre. Kort efter lanseringen hade filtret använts cirka 11 000 gånger.

– Vi ser ju en enormt lojal följarskara till varumärket, vilket självklart glädjer oss. Inte bara att tusentals använder filtret på Snapchat, vi ser även hur efterfrågningar av andra Trocadero-produkter skjuter i taket. På shopadero.nu säljer vi allt från tumstockar till strandparasoll, säger Jon Hilander, produktchef för Trocadero på Spendrups.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.