Kampanj
Trygg-Hansa: Överskatta inte din simförmåga
Publicerad: 11 juli 2023, 09:36
Genom sina livbojar har Trygg-Hansa länge varit förknippade med vattensäkerhet. Nu uppmanar de svenskarna att testa sin simkunnighet.
Det är en av de mest kända marknadsföringskampanjerna i svensk historia, även om få insett att så är fallet. 1954 beslutade sig Trygg-Hansa för att skänka livbojar till kommuner, båtklubbar och andra som har mark vid vatten där allmänheten har tillträde. Sedan dess är de klassiska livbojarna en given del av svenskt vattenliv.
Trygg-Hansa har sedan dess fortsatt på temat vattensäkerhet och nu lanserar man årets kampanj "Badbesiktningen", den första kampanjen som görs tillsammans med JMWGolin. Kampanjen tar avstamp i en Novus-undersökning som visar att många svenskar överskattar sin simförmåga. Åtta av tio tror sig kunna simma 200 meter eller längre men av dessa har fyra av tio de senaste åren inte simmat så långt. I "Badbesiktningen" uppmanas svenskarna att testa sin simkunnighet för att få en bättre uppfattning om vad det innebär att simma 200 meter i öppet vatten.
– Simkunnighet är en färskvara, framför allt när det handlar om simning i sjöar eller hav. Trots att vi svenskar älskar att söka oss till stränder och badplatser är det oroväckande att så pass få simmar 200 meter med jämna mellanrum. Många svenskar har en övertro på sin förmåga vilket ökar risken för drunkningstillbud i sommar, säger Eva Jarnhäll, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.
Förra året minskade visserligen drunkningsolyckorna i Sverige men den övergripande trenden från de senaste tio åren är att allt fler drunknar i samband med bad.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.