Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

TUI tar nästa steg i varumärkesresan – byter ut reklamlåt mot ljud-id

Publicerad: 17 December 2019, 11:21

TUI har skruvat på innehållet i kommunikationen för att föra varumärket närmare framtiden.

TUI lanserar nytt innehåll under konceptet ”For You” Den nordiska marknadsavdelningen tar utgångspunkt i frågan om vad kunderna skulle göra om de fick mer tid. Autentiska berättelser om gemensamma upplevelser ska flytta varumärket mot framtiden.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsTUI

Konceptet ”For You” som har utvecklats av TUI:s nordiska marknadsavdelning tillsammans med Forsman & Bodenfors bidrog till att sätta varumärket TUI på kartan efter namnbytet från Fritidsresor 2016. Strategin gav så pass goda resultat att man fick mandat att skapa kommunikation för alla de europeiska marknaderna. Nu kommer nästa steg i varumärkesresan med nytt material och ett helt nytt ljud-id. Det nya innehållet syftar också till att visa upp det nya hotellkonceptet, TUI Blue, som ska bli världens största för semesterresor.

– Med den nya kampanjen ville vi koka ner kommunikationen till människans minsta gemensamma nämnare kärlek, gemenskap och familj. Dessutom ville vi bredda synen på TUI från sol och bad till upplevelser och minnen. Något som efterfrågas i allt större utsträckning av dagens resenärer och som även ligger i linje med vår strategi, säger Lisa Rönnberg, kreativ chef på TUI i en kommentar.

 

TUI:s reklamfilmer gjorde sig tidigare kända för sin nyversion av den klassiska musikallåten ”Let the sun shine in”. Den har bytts ut mot ett helt nytt ljud-id framtaget av Oskar Linnros. Ljud-id:t har tagits fram med det moderna medielandskapet i åtanke och ska kunna användas såväl på fysiska platser så som hotell och flygplan samt i olika format och versioner i reklamfilmer, på radio och digitalt.

– TUI är ett så pass stort och etablerat varumärke att vi kände oss redo för ett ljud-ID. Vi insåg även att de nya ljudet behövde vara utan sång till förmån för berättelser och budskap. Vi jobbar inte med modeller och skriver inga manus. Personerna i våra filmer är våra resenärer och personer på våra hotell. Familjen, vännerna och farmor som upptäcker nya platser tillsammans med sitt barnbarn. På så sätt hoppas vi skapa en känsla av autenticitet hos mottagaren. Oavsett vem man är eller vilket land man kommer ifrån, kommenterar Lisa Rönnberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsTUI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.