Kampanj
Tv-profil släpper nytt varumärke med hjälp av Silver
Publicerad: 12 april 2023, 11:15
I dag på internationella lakritsdagen har tv-profilen Elisabeth Johansson premiär för en serie med spa-produkter under varumärket Queen of Licorice. Till hjälp har hon Silver.
I Västvärlden är lakrits främst en smaksättare för sötsaker. Men inom den uråldriga Haman-badkulturen i Mellanöstern och den indiska läkekonsten Ayurveda används lakritsroten för sin läkande och lugnande effekt.
– Lakritsroten ger produkterna både dofter och egenskaper som ger välbefinnande åt både kropp och själ, säger Elisabeth Johansson, känd kock och matstylist som bland annat är jurymedlem i hela Sverige bakar.
Produkterna är något nytt – åtminstone i väst – därför ville Elisabet hitta ett exklusivt utryck för varumärket som särskiljer det från traditionella spaserier. Hon anlitade varumärkes- och designbyrån Silver för jobbet att ta fram ny logotyp, identitet och förpackningsdesign.
– Det kändes självklart med ett unikt stiliserat ”Q” som distinkt varumärkeselement, säger Sofia Frank-Öberg, Design Lead på Silver. Q-et kan användas både stort och som mönster samt i kommunikationen fyllas med olika känslor som speglar sortimentet.
Silver vann nyligen två av tre priser i kategorin Strategisk Design i 100-wattaren med intimvårdsmärket Ellen och tofuvarumärket YiPin. Nu hoppas byrån att Queen of Licorice blir en lika stor kommersiell succé.
– Det är både en fråga om design och kommunikation men också att komma in i rätt distributionskanaler, säger André Hindersson, strateg på Silver.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Queen of Licorice
Elisabeth Johansson
Silver:
Jörgen Olofsson, creative director
Sofia Frank-Öberg, design lead
Bruno Rodrigues, brand designer
Johan Ekström, motion graphics och digital design
André Hindersson, strateg och kundansvarig
Ida Stagles, projektledare