Kampanj
Udda medievalet: Skoda gör reklam i bilisternas backkameror
Publicerad: 2 januari 2023, 10:39
Varumärket tackar sina konkurrenter för annonsutrymmet när den kapar backkameror i Nord DDB:s senaste kampanj.
I sin senaste utomhuskampanj smyger sig Skoda in i konkurrentens bilar. Kampanjen ”Tiny Billboards” gick upp i Sverige i veckorna och är budskap som bara kan ses från backkameror när förare backar in på parkeringsplatser i flera svenska städer.
Nord DDB ligger bakom kampanjen och tog hjälp av den svenska miniatyrkonstnären Christopher Robin Nordström (@TokyoBuild på Instagram) för att bygga skyltarna. För att säkerställa känsla för detaljer har Nordström även inkluderat spotlights, stegar och graffiti på de små affischerna.
Kampanjen ska på ett subtilt och humoristiskt vis få uppmärksamhet av kunder till konkurrerande bilmärken och kommunicera till dem i en stund då de allt som oftast har ögonen på skärmen.
– Detta är en av de mest stressiga och röriga tiderna på året. För att bryta igenom bruset valde vi ett annorlunda och bokstavligen litet sätt att kommunicera genom att prata med Škodas potentiella kunder genom deras konkurrenter. Om du inte kan vara störst, kan du vara smartast, säger Josefina Norén, art director på Nord DDB i en kommentar till kampanjen.
Kampanjen pågår fram till jul, med annonser placerade på utvalda parkeringar i städer runtom i Sverige.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.