Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ultralokalt i Unibets nya kampanj för allsvenskan och superettan

Publicerad: 8 april 2021, 12:33

I den nya kampanjen har samtliga allsvenska lag och hälften av alla lag i superettan egna reklamfilmer. Därtill har Unibet och Passion Lab satsat hårt på att lyfta fram lokala supporterprofiler.


Ämnen i artikeln:

UnibetPassion Lab

När spelmarknaden omreglerades öppnade det upp nya marknadsföringsmöjligheter för spelbolagen. En av de största förändringarna var att allsvenskan och superettan i fotboll efter 85 år med Svenska spel inledde ett sponsoravtal med Unibet. Avtalet är värt 780 miljoner kronor över sex år och är det största någonsin inom svensk idrott. 

LÄS MER: Lokalt, nya medielösningar, strategi – så ska Unibet förvalta jätteavtalet med svensk fotboll

Förra säsongen var den första under Unibets sponsorskap och när premiären nu står för dörren fortsätter de på konceptet ”Hemmakänsla”. Precis som förra gången är det byrån Passion Lab som ligger bakom och precis som då ligger fokus på den lokala stoltheten.

I år säger sig Unibet och Passion Lab ytterligare vilja stärka den lokala anknytningen, något som ska uppnås genom fler aktiveringar än under föregående säsong.

– Vi gick in i samarbetet delvis för att visa att vi har våra rötter i Sverige, att vi är av supportrar för supportrar och inte minst för att ge tillbaka till fotbollsrörelsen, säger Raúl Valencia López, marknadschef Unibet. Vi var och är fortfarande medvetna om att vi måste bevisa oss varje dag, och därför är vi stolta över hur mycket gillande vi fick för allt det vi producerade ifjol.

Kampanjen som nu trampar i gång innehåller riks- och lokalanpassade TVC:er, digital utomhusreklam, sociala medier, print, podd-samarbete med Spotify och dynamisk radioreklam. För att stärka den lokala känslan har samtliga allsvenska lag och hälften av alla lag i superettan egna reklamfilmer, därtill kommer det att finnas flera supporterdrivna podcasts och Unibet lyfter i reklamfilmerna fram flera supporterprofiler från olika lag. Filmerna är producerade av BRF och regisserade av Tally Ho.

– Att få jobba med Sveriges största sponsorskap genom tiderna och så nära supporterkulturen – från strategi och koncept och hela vägen ut i samtliga kanaler – är verkligen ett drömuppdrag, säger Niklas Turner Olovzon, vd och grundare av Passion Lab. På grund av pandemin fick vi ifjol i sista minuten pausa delar av aktiveringen, men nu har vi haft tid att skruva till några bra idéer än mer, och fotbollssupportrarna kan därmed även förvänta sig några utmanande överraskningar under säsongen.

 

Arbetsgrupp

Unibet:

Raúl Valencia López, marknadschef

Anders Falk, sponsringschef

Henrik Holm, sociala medieransvarig

Per Carlander, Sverigechef
Viktor Tjernström, CRM-ansvarig.

Passion Lab:

Stina Jarbeck, Kundansvarig projektledare

Jennie Holmgren, Projektledare

Christofer Wikmark, Produktionsledare

Tess Medina, Produktionsledare

Niklas Turner Olovzon, Creative Director

Marie Swahn, Copywriter

Peter Kaller, Art Director

Sebastian Dafteke, Art Director och digital kreatör

Anton Green, Grafisk designer

Patrik Buch, Motion Designer

Johanna Mannerfred, SoMe producent

Daniel Hegborn, Strateg

Eric Jonsson, Planner

Produktionsbolag: BRF

Regissör: Tally Ho

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnibetPassion Lab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.