Kampanj
Ultralokalt i Unibets nya kampanj för allsvenskan och superettan
Publicerad: 8 april 2021, 12:33
I den nya kampanjen har samtliga allsvenska lag och hälften av alla lag i superettan egna reklamfilmer. Därtill har Unibet och Passion Lab satsat hårt på att lyfta fram lokala supporterprofiler.
När spelmarknaden omreglerades öppnade det upp nya marknadsföringsmöjligheter för spelbolagen. En av de största förändringarna var att allsvenskan och superettan i fotboll efter 85 år med Svenska spel inledde ett sponsoravtal med Unibet. Avtalet är värt 780 miljoner kronor över sex år och är det största någonsin inom svensk idrott.
LÄS MER: Lokalt, nya medielösningar, strategi – så ska Unibet förvalta jätteavtalet med svensk fotboll
Förra säsongen var den första under Unibets sponsorskap och när premiären nu står för dörren fortsätter de på konceptet ”Hemmakänsla”. Precis som förra gången är det byrån Passion Lab som ligger bakom och precis som då ligger fokus på den lokala stoltheten.
I år säger sig Unibet och Passion Lab ytterligare vilja stärka den lokala anknytningen, något som ska uppnås genom fler aktiveringar än under föregående säsong.
– Vi gick in i samarbetet delvis för att visa att vi har våra rötter i Sverige, att vi är av supportrar för supportrar och inte minst för att ge tillbaka till fotbollsrörelsen, säger Raúl Valencia López, marknadschef Unibet. Vi var och är fortfarande medvetna om att vi måste bevisa oss varje dag, och därför är vi stolta över hur mycket gillande vi fick för allt det vi producerade ifjol.
Kampanjen som nu trampar i gång innehåller riks- och lokalanpassade TVC:er, digital utomhusreklam, sociala medier, print, podd-samarbete med Spotify och dynamisk radioreklam. För att stärka den lokala känslan har samtliga allsvenska lag och hälften av alla lag i superettan egna reklamfilmer, därtill kommer det att finnas flera supporterdrivna podcasts och Unibet lyfter i reklamfilmerna fram flera supporterprofiler från olika lag. Filmerna är producerade av BRF och regisserade av Tally Ho.
– Att få jobba med Sveriges största sponsorskap genom tiderna och så nära supporterkulturen – från strategi och koncept och hela vägen ut i samtliga kanaler – är verkligen ett drömuppdrag, säger Niklas Turner Olovzon, vd och grundare av Passion Lab. På grund av pandemin fick vi ifjol i sista minuten pausa delar av aktiveringen, men nu har vi haft tid att skruva till några bra idéer än mer, och fotbollssupportrarna kan därmed även förvänta sig några utmanande överraskningar under säsongen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Unibet:
Raúl Valencia López, marknadschef
Anders Falk, sponsringschef
Henrik Holm, sociala medieransvarig
Per Carlander, Sverigechef
Viktor Tjernström, CRM-ansvarig.
Passion Lab:
Stina Jarbeck, Kundansvarig projektledare
Jennie Holmgren, Projektledare
Christofer Wikmark, Produktionsledare
Tess Medina, Produktionsledare
Niklas Turner Olovzon, Creative Director
Marie Swahn, Copywriter
Peter Kaller, Art Director
Sebastian Dafteke, Art Director och digital kreatör
Anton Green, Grafisk designer
Patrik Buch, Motion Designer
Johanna Mannerfred, SoMe producent
Daniel Hegborn, Strateg
Eric Jonsson, Planner
Produktionsbolag: BRF
Regissör: Tally Ho