Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 28 mars 2022, 07:37
Umeå får inte längre kalla sig Norrlands huvudstad. I stället firar ”Björkarnas stad” 400 genom att hylla sina tjafsande medborgare.
För 15 år sedan registrerade Sundsvalls kommun varumärket ”Norrlands huvudstad”, något som fick slut på en då 40-årig marknadsföringsfejd. När Umeå, en annan huvudstads-kandidat, nu fyller 400 lanserar de sig själva som tjafset huvudstad. Kampanjen, framtagen av Bloomy Ideas, bygger på att Umeå är en stad fylld av engagerade medborgare som tycker till om det mesta. Från vilken som egentligen är ”rätt” sida Umeälven till huruvida det nya kulturcentret Väven är fult eller fint. Enligt Umeå kommun är det 400 år av ”tjafs” som lett till att staden är framstående inom alltifrån kultur till forskning.
– Det känns extra viktigt att få släppa en kampanj som hyllar demokratin just nu. Det är precis det här som är Umeå , säger Anna Olofsson, marknadschef på Umeå Kommun.
Kampanjen är den första som Bloomy Ideas tar fram till Umeå kommun.
– Vi är ju i grund och botten extremt stolta över att vara en plats där många vill vara med och påverka utvecklingen, inte bara för kommunen utan för samhället i stort. Umeå är en plats med progressiva förebilder. Här är en kampanj som hyllar dem.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Umeå Kommun
Anna Olofsson, Marknadschef, Umeå kommun Näringsliv
Nils Håkansson, Kommunikatör, Umeå Kommun Näringsliv
Josefin Nordfjell, Kommunikatör Umeå Kommun Näringsliv
Mattias Mitz, Presskommunikatör Umeå Kommun Näringsliv
Bloomy
Jon Rönström, Kreatör, Bloomy Ideas
Marcus Holmlund, Kreatör, Bloomy Ideas
Carl Wahlberg, Planner, Bloomy Ideas
Holger Thorsin, Designer, Bloomy Ideas
Li-Lie Chemnitz, Projektledare, Bloomy Ideas
Sandfilm
Henning Sandström, Regissör/DOP, Sandfilm
Mattias Andersson, Producent, Sandfilm