Kampanj
Ung Cancer ska få dig att greppa bollarna – på golfbanan
Publicerad: 12 april 2021, 12:57
I samband med att golfbanorna öppnar kommer många av landets spelare mötas av ett budskap om att hålla koll på bollarna, Volt ligger bakom kampanjen.
Ämnen i artikeln:
Ung CancerUng Cancer har i flera år uppmärksammats för sina kampanjer under budskapet ”Kolla Bollarna” som fokuserar på testikelcancer. Den vanligaste cancerformen bland unga vuxna i Sverige.
– Egentligen visste jag ingenting om testikelcancer och hade knappt ens hört talas om det. Det var tur att jag googlade annars hade jag inte tagit det på så stort allvar, säger Tomas Unnebo som själv drabbades av testikelcancer 2016 och är medlem i Ung Cancer.
Sjukdomsförloppet vid testikelcancer kan bli lindrigare om den upptäcks i tid och det är här kampanjen på svenska golfbanor kommer in i bilden.
– Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt, säger Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer i en kommentar.
Kampanjen ska med sin mix av humor och allvar informera unga män själva kan upptäcka symptom genom att klämma på pungen, men också var man kan vända sig och vilka steg en eventuell behandling omfattar.
Kampanjen löper från Q2 2021 med närvaro på golfbanor runtom i Sverige, aktiviteter i samband med tourtävlingar som MoreGolf Mastercard Tour (den svenska proffstouren för herrar) samt aktiveringar i Svenska Golfförbundets egna kanaler.
Kampanjmaterialet har tagits fram av reklambyrån Volt i Stockholm.