Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Unicef avslöjar norskt ”vaccinhyckleri” i ny kampanj

Publicerad: 5 januari 2022, 10:04

Unicef satte upp en dold kamera på ett kafé i Oslo.

Foto: Unicef

Om du vet att du ska köpa mer än personen framför dig på exempelvis ett kafé får du gå före i kön. Inte? Då håller Unicef Norge med dig som har lanserat en kampanj för att uppmärksamma vaccintillgång i utvecklingsländer.


Ämnen i artikeln:

UnicefKampanjCoronaviruset

I Unicefs nya kampanj belyser de det faktum att världens rikaste länder köper 80 procent av vaccinproduktionen och låter fattigare länder vänta.

I kampanjen monterade de upp en dold kamera på ett kafé i Olso. Sedan delade de upp kön efter de som hade för avsikt att köpa mest och de som planerade att köpa minst placerades sist i kön. Reaktionerna bland norrmännen blev omedelbara.

– Folk blev väldigt irriterade och upprörda. Norrmännen hatar när folk tränger sig i kön, säger Lina Nordland och Martine Hauge, som står bakom kampanjen i ett uttalande.

”Miljoner väntar på första vaccinsprutan”

”Dolda kameran”-greppet är en del av Unicefs kampanj ”Världens farligaste kö” för att väcka uppmärksamhet och samla in medel för att kunna vaccinera människor i utvecklingsländer.

– Just nu väntar miljoner människor på sin första vaccinspruta för att 80 procent av vaccinen köps upp av världens rika länder, säger Maria Lønneid, marknadschef på Unicef.

– När skolor och sjukvård stänger går barnarbete upp. Fler flickor tvingas in i äktenskap och fattigare blir fattigare. Därför är det viktigt att vi erbjuder vaccin till befolkningen i utvecklingsländer för att också de ska vara friska. Men också för att få ett slut på pandemin, fortsätter hon.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnicefKampanjCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.