Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 12 December 2019, 12:53
Konstnären Ernst Billgren, artisten Sabina Ddumba och stjärnkocken Niklas Ekstedt frontar Unicef Sveriges julkampanj.
När Unicef Sverige lanserar sin julkampanj tar de hjälp av tre kända profiler som är auktoriteter inom sina respektive områden: Konstnären Ernst Billgren, artisten Sabina Ddumba och stjärnkocken Niklas Ekstedt. Budskapet: Det är inte tanken som räknas.
Konstnären Ernst Billgren pekar på en tom vägg i ett galleri och berättar att han tänker att han ska skapa ett fantastiskt konstverk. Artisten Sabina Ddumba står på en scen och berättar för en konfunderad publik om konserten hon tänkt hålla. Stjärnkocken Niklas Ekstedt berättar för en gäst om hur han tänker sig en maträtt på en tom tallrik.
I Unicef Sveriges julkampanj, framtagen av TBWA, är budskapet att det inte är tanken som räknas.
– Det mesta vi tänker i livet blir ju aldrig av. Inget konstigt med det. Men om du nöjer dig med att tänka att du ska vara god och stötta Unicef och inte gör det får det faktiskt konsekvenser, säger Kalle Håkanson, copywriter på TBWA, i ett pressmeddelande.
Syftet med julkampanjen är att samla in pengar till Unicef, som är helt beroende av frivilliga bidrag, genom försäljning av ”julklappar”. Organisationens julklappar består bland annat av vaccin mot dödliga sjukdomar, näringsersättning, vattenreningstabletter och filtar som distribueras till barn i katastrofer.
Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, kommenterar:
– Vi vill sätta ljus på möjligheten att genom våra julklappar hjälpa barn runtom i världen som lever på flykt, i krig och konflikter eller andra utsatta situationer. Vi är väldigt glada över att ett gäng välkända profiler velat ställa sig bakom vårt budskap och hjälpa oss nå ut inför julen säger.
Utöver TVC och att filmerna rullar i sociala medier går julkampanjen även i form av print, DR och i Gina Tricots butiker.
Kampanjen lanseras i dag torsdag den 12:e december och pågår till och med julafton.
UNICEF Sverige:
Andreas Eriksson, Kommunikationschef
Åsa Lee, Team Manager
Alice Beckman, Projektledare
TBWA Stockholm:
Alexander Fredlund, Creative Director
Kalle Håkanson, Copywriter
Pernilla Berg, Projektledare
Pernilla Nylén Janze, Produktionsledare
Fanny von Pongracz, Formgivare
Helgeson Moll:
Anders Helgeson, Regi
Daniel Moll, Producent
Övriga:
Ari Willey, DoP