Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Unicef tar hjälp av Ernst Billgren, Sabina Ddumba och Niklas Ekstedt i årets julkampanj

Publicerad: 12 December 2019, 12:53

Konstnären Ernst Billgren, artisten Sabina Ddumba och stjärnkocken Niklas Ekstedt frontar Unicef Sveriges julkampanj.

När Unicef Sverige lanserar sin julkampanj tar de hjälp av tre kända profiler som är auktoriteter inom sina respektive områden: Konstnären Ernst Billgren, artisten Sabina Ddumba och stjärnkocken Niklas Ekstedt. Budskapet: Det är inte tanken som räknas.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjUnicefTBWA

Konstnären Ernst Billgren pekar på en tom vägg i ett galleri och berättar att han tänker att han ska skapa ett fantastiskt konstverk. Artisten Sabina Ddumba står på en scen och berättar för en konfunderad publik om konserten hon tänkt hålla. Stjärnkocken Niklas Ekstedt berättar för en gäst om hur han tänker sig en maträtt på en tom tallrik. 

I Unicef Sveriges julkampanj, framtagen av TBWA, är budskapet att det inte är tanken som räknas. 

– Det mesta vi tänker i livet blir ju aldrig av. Inget konstigt med det. Men om du nöjer dig med att tänka att du ska vara god och stötta Unicef och inte gör det får det faktiskt konsekvenser, säger Kalle Håkanson, copywriter på TBWA, i ett pressmeddelande. 

 Syftet med julkampanjen är att samla in pengar till Unicef, som är helt beroende av frivilliga bidrag, genom försäljning av ”julklappar”. Organisationens julklappar består bland annat av vaccin mot dödliga sjukdomar, näringsersättning, vattenreningstabletter och filtar som distribueras till barn i katastrofer. 

Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, kommenterar:

– Vi vill sätta ljus på möjligheten att genom våra julklappar hjälpa barn runtom i världen som lever på flykt, i krig och konflikter eller andra utsatta situationer. Vi är väldigt glada över att ett gäng välkända profiler velat ställa sig bakom vårt budskap och hjälpa oss nå ut inför julen säger. 

Utöver TVC och att filmerna rullar i sociala medier går julkampanjen även i form av print, DR och i Gina Tricots butiker. 

Kampanjen lanseras i dag torsdag den 12:e december och pågår till och med julafton. 

Arbetsgrupp

UNICEF Sverige:

Andreas Eriksson, Kommunikationschef

Åsa Lee, Team Manager

Alice Beckman, Projektledare

 

TBWA Stockholm:

Alexander Fredlund, Creative Director

Kalle Håkanson, Copywriter

Pernilla Berg, Projektledare

Pernilla Nylén Janze, Produktionsledare

Fanny von Pongracz, Formgivare

 

Helgeson Moll:

Anders Helgeson, Regi

Daniel Moll, Producent

 

Övriga:

Ari Willey, DoP

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkampanjUnicefTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.